Den våta drömmen för alla som kommunicerar med köpt content är att skapa ett så intressant innehåll att målgrupperna väljer självmant att konsumera det. Paradiset inträder när ett stycke content är uppskattat att målgrupperna själva delar den där appen, filmen eller texten vidare. Nirvana nås när målgrupperna själva genererar innehållet som ska sälja produkterna och tjänsterna.
Samtidigt blir utbudet av högkvalitativt content allt mer ohyggligt.
Tv är inte längre dumburken som visar b-produkter mellan reklampauserna. I tv streamas globalt påkostat content. På internet kan de smalaste nischbehoven uppfyllas om hur du t ex byter propellern på den där drönaren eller också bjuds du just på den där livekoncerten med just den där artisten. Sedan är det inte hela världen att kvaliteten svajar. Det är den nördiga nischningen som är kvaliteten.
Möjligheten att tillverka kommersiellt content som ge nirvana är således begränsade. Dock kan alla försöka.
Vem är bäst skickad att klara utmaningen? Traditionella reklambyrån, contenbyrån, managementbyrån, produktionsbolaget, it-bolaget, webbyrån eller mediehuset? Det slaget är inte avgjort.
När marknaden är mogen och fylld och det inte går att konkurrera, kan man alltid försöka rita om marknadskartan, ett välkänt knep varumärkesgurus brukar tjäna feta pengar på. Genom att bygga en ny kategori, kan just du bli marknadsledare i den.
Det naturliga är att skruva lite på x- och y-axlarna. Men vad sägs om att lägga till ytterligare dimensioner?
Jag nämnde nyss nördnischning som ett exempel. I detta nummer berättar vi om plattformen Primetime som ska leverera content som upplevelse ett givet ögonblick, alltså är tid en dimension att jobba med.
Några andra särskiljande dimensioner skulle kunna var personlighet, alltså ett personligt tilltal, en dimension som nog influerare jobbar med. Geografisk tillhörighet är också en dimension, innehåll producerat för ett lokalt sammanhang.
Jag inser att det här låter flummigt. Kanske borde sadla om till varumärkeskonsult.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...