Musikjätten Universal Music Group marknadsför sig genom artisternas sociala kanaler.
– Det som skiljer Universal från andra företag är att vi jobbar med väldigt många varumärken samtidigt. Coca-Cola lanserar kanske tre nya varumärken per år, vi drar igång drygt 300 stycken, säger Joakim Johansson marknadschef Universal Music Sverige.
Universal Music Group är världens största skivbolagskoncern. Företaget sköter det mesta av marknadsföringen internt. Den svenska verksamheten är uppdelad i fem lokala avdelningar för olika inriktningar, Svenska Inspelningar, Polydor, Sweden Music, Capitol Music Group och Virgin. På varje enskild avdelning finns det ett kommunikationsteam som ansvarar för respektive artister. Universal har en egen reklambyrå som heter Creative Labs.
– Sociala medier spelar en viktig roll i vår marknadsföring. De ger oss möjligheten att skapa direktkontakt mellan artisterna och deras fans. Tyngden i vårt kommunikationsarbete ligger nämligen på att profilera våra artister. Universals eget varumärke stärks indirekt genom styrkan hos artisterna som vi representerar.
Finns det några riktlinjer för hur era artister ska sköta sina sociala kanaler?
– Nej, egentligen inte. Många är redan väldigt duktiga, de lever och andas sociala medier. Vi lägger oss inte i deras aktivitet eftersom det skulle vara att förstöra, innehållet måste bli så äkta som möjligt. Sångerskan Zara Larsson till exempel är extremt framgångsrik med sin blogg och på Instagram.
Joakim Johansson fortsätter:
– De artister som är helt ointresserade av sociala medier får hjälp att skapa intressanta och kontinuerliga flöden. Vi kan även komma med råd om hur det går att producera inlägg som engagerar och bjuder in till dialog. Innehållet är allt, vi lägger väldigt sällan pengar på att pressa upp antalet likes på något annat sätt.
Det händer att Universal samarbetar med kommunikationsbyrån The Audience när gäller artisternas sociala medier-strategier.
Universals egna varumärke år också att följa i sociala medier. Facebook starkast av företagets sociala kanalerna. Skivbolaget jobbar på att hitta en gemensam ton för Universals konton på Instagram och Facebook vilket inte är helt problemfritt med tanke på det breda produktutbudet.
– Eftersom vi representerar allt från jazz till metall så är det svårt att skapa en gemensam linje för materialet. I dagsläget fokuserar vi på våra superstjärnor och intressanta nykomlingar.
Spellistetjänsten Digster är Universals största egna kanal. Digster är en spellistetjänst som primärt lever på Spotify. Där kan konsumenterna prenumerera på olika spellistor som motsvarar deras musiktycke och ständigt bli uppdaterade med intressant musik. Dessutom finns det ett tillhörande nyhetsbrev som ger information om skivbolagets aktuella upptåg och tävlingar. Nyhetsbrevet går ut ungefär två gånger i månaden. Digsterredaktionen består av fem redaktörer som ibland gästas av artister.
– Digster hjälper oss att få ut musik innan radio börjar spela den. Under våren går Digster på turné. Det är en klubbturné som Digster gör i samarbete med radiokanalen NRJ. Fjorton artister besöker elva svenska städer för att etablera sin musik ute i landet, i minst på krogarna.
Joakim Johansson säger att musikbranschens distributionsomvandling bara är första steget i en stor förändring, kommunikationen är nästa.
– Det har hänt otroligt mycket i vår bransch på bara några år. Vi har gått från att vilja sälja så mycket musik som möjligt till att försöka få konsumenterna att spendera så mycket tid som möjligt med vår musik i form av streams. I framtiden tror jag att vi kommer att ha mer utarbetade strategier för artisternas egna kanaler, på det sättet kan vi nå ut till musikkonsumenterna mer effektivt.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...