Unionens webb-serie Chefsliv är ett innehållsrikt intervjuformat med humor och insikt som informerar, underhåller och infriar syftet att bygga fackförbundet egna varumärke bland chefer, tycker Beaconomists Alexander Mörén.
I sex korta avsnitt får vi ta del profilerade chefers insikter kring olika teman som berör chefspositionen i det moderna arbetslivet. Varje avsnitt består av tre delar och utgår från ett tema och en intervjuperson och växlar sedan fram och tillbaka mellan statistik inom chefsfrågor och humoristiska sketcher. Innehållsmixen skapar ett lättsamt men rikt content med tydlig nytta för målgruppen personer med chefsbefattning inom näringslivet.
Med profiler som Isabella Löwengrip, Christer Björkman, Frida Boisen, Karin Bodin, Per Svärdson och Håkan Ericson skapas en förtroendeingivande tyngd i vad som sägs, samtidigt som Unionen indirekt skapar sig ett influerar-perspektiv, inte minst med stjärnglansen Isabella Löwengrip för med sig.
En av anledningarna varför formatet fungerar så väl är det höga tempot, där det klipps friskt mellan de olika segmenten och tonaliteten förändras mellan allvar och lättsamhet. Innehållet håller kvar tittaren utan att för sakens skull gå miste om syfte eller tematik. Efter en grundlig genomgång av samtliga avsnitt finner jag mig med insikten att serien gett mig kvalitet i gengäld för investerad tid, i form av nytta, information och fångat intresse.
Unionen lyckas med syftet att bygga varumärket bland målgruppen genom formatet, genom en tydlig avsändarprofil som genomgående bjuder på tips i avsnitten. Samtidigt är det cheferna som bidrar med det content vi vill konsumera. Unionen och contentbyrån OTW, som står för produktion, förstår att nyckeln till genomslag är att låta tittarnas behov vägleda bilden.
Resultatet är ett slagkraftigt contentgrepp med ingredienser som kan tilltala även personer utanför målgruppen, redo att klippas samman till kortare sociala medier-inlägg och nå ytterligare spridning.
UNIONEN CHEFS ARBETSGRUPP
Johan Fernstedt, marknadschef, Karin Nordin, ansvarig Unionen Chef, Lotta Loosme, projektledare, Kristina Jalkner, produktionsledare, Axel von Matern, art director, Oskar Isbäck, digital strateg, Catharina Nordlund, opinion och PR och Nina Kullberg, varumärkesansvarig.
OTWS ARBETSGRUPP
Niklas Wallenberg, account director, David Bexelius, utvecklingschef, JonasLeksell, producent och Anna Sedin, projektledare.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...