Digitalbyrån Rebel & Bird har tagit fram en digital plattform till sajten Yoga Girl för att samla dess varumärken på, skapa en e-handel och leverera bättre möjlighet till målgruppsanalys och tillgång till data. Rebel & Birds projektledare, Andreas Ljungquist ger Beaconomist en titt under huven på den nya plattformen.
Yoga Girl är en plattform som erbjuder tjänster och produkter kopplade till Yoga. Med den nya plattformen samlas samtliga tjänster och erbjudanden på samma ställe och e-handeln har uppdaterats och Yoga Girls streamingtjänsts oneoeight.com kommer även att finnas tillgänglig via den nya plattformen.
– Yoga Girl är väldigt mycket, en rik flora av aktiviteter som tillsammans blir Yoga Girl. Vårt mål har varit att förenkla för communityt att hitta det man söker. Det rör sig om kurser, artiklar, inspiration, pins, t-shirts och mycket mer. I slutändan handlar det om att stärka communityt ytterligare och det tror vi att vi gör bäst genom att skapa en plats för allt som Yoga Girl har att erbjuder, säger Andreas Ljungquist.
Uppdraget var att skapa en flexibel och skalbar plattform som flera olika tjänster kan samlas på.
– Yoga Girl har ett stort community och kräver därför en lösning som kan hantera en stor last. Således har vi valt en molnbaserad drift som kan skala upp och ner efter behov.
Vidare så har lösningen utvecklats i Contentful. Det är ett headless-cms och möjliggör integration av tredjepartslösningar (API-integrationer) – i detta fall Shopify och Drip. Även Yoga Girls CRM-system integreras via Contentful.
– Flexibilitet har varit en central faktor i utvecklingen av sajten. Vi har därför fokuserat på att skapa en modulär grund, så att det enkelt går att skapa nya delar redaktionellt utan att det ska krävas mer utveckling. Självklart har vi även skapat en responsiv sajt som anpassas i olika devices.
Projektets omfattning uppgick till 1 000 arbetstimmar och medverkade gjorde: backendutvecklare, frontendutvecklare, ux-designers, projektägare och strateg/analytiker.
KPIet för att mäta projektet var att ”samla communityt”
– Vi har haft ett ett tydligt datadrivet angreppssätt i arbetet. En viktig framgångsfaktor i detta arbete har varit att förstå Yoga Girls community och vilka behov som communityt har. Vi inledde därför projektet med att genomföra intervjuer inom communityt, vilket gav oss ett bra underlag till att skapa den första versionen av sajten, en MVP (minimum viable product).
I mitten av september gick den första versionen live.
– Det är först nu som vi på allvar kan påbörja vårt arbete med att skapa reell tillväxt. I skrivandets stund håller vi på att samla in data för att skapa de insikter vi behöver för den fortsatta utvecklingen. Inledningsvis har vi satt upp Hotjar, vilket är ett verktyg för analysera besökarnas beteende, det vill säga hur en besökare rör sig på sajten.
Rebel & Bird har även implementerat Google Analytics för att samla in relevant statistik över trafik.
– Med tillräckligt mycket data så kan vi snart påbörja arbetet med att ta fram hypoteser, som vi sedan kan testa av för att skapa de insikter som den fortsatta utvecklingen av sajten ska baseras på.
TEKNIK
Single Page Application, Vue.js, Contentful, API-integrationer med Shopify och Drip.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...