Det stora annonsörerna är frustrerade för att de inte kan nå ut med sin tv-reklam när tittandet minskar. Dagspresscheferna är frustrerade för att de inte vet hur de komma igång med rörlig bild. Det är mitt i denna frustration som svenska företaget Playad hittar sin näring.
Playad Media Group är specialiserat på annonsering för webb-tv. Just nu befinner sig företaget i en offensiv med sin webb-tv-tjänst Youplay, som kan ge bolaget en helt egen marknadsplats. Alla publicister som vill kan använda Youplay fritt och publicera sitt rörliga material med spelaren i de egna kanalerna. Publicisterna dela med sig av (syndikering) sitt eget material till andra medier som är anslutna till systemet och därmed hitta ny publik och nya intäkter. Playad förser också Youplay med rörligt innehåll från källor som AFP och Getty Images, SNTV, Paris Mode, France24, CelebTV och Videowire.
Playad försöker skapa en räckvidd som matchar de allra största aktörerna för att kunna sälja annonsutrymme för webb-tv. Publicisterna erhåller en teknisk webb-tv-lösning utan kostnad. Publicisterna, Playad och innehållsleverantörerna delar på intäkterna. Hittills har Playad fått ett 100-tal publicister att ansluta sig, bland dem Devote, NWT, Metro, Värmlands Folkblad, Skånska Dagbladet, Familjeliv, Affärsvärlden, Veckans Affärer, Sportsverige och senast Nyheter 24, berättar Jonna Strandberg, chef för Youplay i Norden.
– Vi aggregerar en tillräckligt stor räckvidd för att bli en intressant aktör på den nationella marknaden. De olika mediehusens räckvidd för webb-tv är inte tillräcklig, säger hon.
Playad säger sig ha en räckvidd på 1 miljon startade strömmar per vecka.
– Vi börjar närma oss Aftonbladet och Expressen, som är de enda som redovisar på KIA Index.
Playad tar 80 öre (brutto) per tittat reklaminslag, vilket ligger i nivå med de kontaktkostnaderna i de traditionella tv-kanalerna.
Jonna Strandberg ser ingen direkt konkurrent i Norden. Idén att agera spindel i nätet och leverera innehåll och låta redaktioner leverera innehåll till varandra, leder dock tankarna direkt till TT som gör ungefär detta fast med text och numera även i rörlig bild. Liknelsen får cheferna på Playad att skruva sig lite.
– Vi är också en hub av innehåll, fokuserade på rörligt, men där stannar liknelsen. TT är en innehållspartner till Youplay, säger Jonna Strandberg.
En annan konkurrent är Flow Network, som har tagit fram en spelare som levererar innehåll, film och egna dramaproduktioner.
– Vi känner till Flow Network. Om vi har förstått det rätt kommer de att producera och distribuera längre webb-tv-format för lokala dagstidningar.
Även bolag som United Screens, försöker skapa stor räckvidd för webb-tv, i deras fall genom att samla och utveckla kanaler på Youtube.
– Vi samarbetar med United Screens, förklarar Jonna Strandberg.
Sedan några veckor tillbaka är Sabinije von Gaffke, från UTD Content, innehållschef för Youplay. Hon ska se till att publicisterna får relevant innehållet som gör deras läsare till tittare och har en ganska bestämd uppfattning om vilken typ av innehåll som är gångbart hos publicisterna i Youplaynätverket.
– De är framförallt livsstil, mode och sport, säger Sabinije von Gaffke.
Just i dag jublar medarbetarna på Playad. De noterar nöjt att NWT arbetar riktigt bra med sitt rörliga material kring en större nyhetshändelse i Karlstad som ägde rum i veckan.
– Utmaningen är att många redaktörer är vana vid bild och text men inte riktigt vet hur de driver rörlig bild, säger Sabinije von Gaffke.
Playad omsatte under 2013 28 miljoner kronor och gjorde en vinst på 1,5 miljoner kronor. Antalet anställda var 11. I dag jobbar cirka 40 personer i Norden på Playad.
Playad räknar med att öka omsättningen med 70 procent och förbättra resultatet med 40 procent under 2014.
TEKNIKEN BAKOM YOUPLAY
Tekniskt har Playad byggt sin tv-plattform runt runt Amazons molnlösningar, som sköter distributionen. Tv-spelaren bygger på JW Player.
Publicisterna implementerar Youplay antingen direkt via embed-kod eller kopplar ihop Youplay med sina egna appar och system via API.
Playad har fem utvecklare.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...