Sveriges Kommunikationsbyråer har tagit fram en betaversion av en rapport över de största byråerna. Den visar att digitala byråer och design/varumärkes-byråer går som tåget. För andra kärvar det.
Rapporten, som alltså är en intern betaversion, visar att digitalbyråerna ökade intäkterna med 9,7 procent under 2013. En av de större byråerna var Nansen som landade på 82 miljoner kronor i omsättning.
Byråns vd Michael Jäderlind, sitter i styrelsen för Komm, och berättar att det har varit tufft att kunna avgränsa de olika byråerna med hjälp av SCBs branschkoder (SNI-koder). Totalt har 300 byråer undersökt.
– Det har varit ett tufft arbete med mycket handpåläggningar.
Michael Jäderlind har också gjort några spaningar utifrån det preliminära resultatet.
– Den visar att de klassiska kommunikationsbyråerna, särskilt de integrerade, har det kämpigt. Digitalbyråerna och design/varumärkes-byråerna går bra. De stora reklambyråerna går fortfarande bra, de mellanstora reklambyråerna har det tufft.
Varför?
– Min slutats är att mycket av kommunikationen blir digital. Det blir också viktigare att arbeta med design och varumärke.
Går de integrerade byråerna sämre för att deras idé är att erbjuda alla kommunikationsmetoder?
– Det skulle kunna vara en tolkning.
Att det går bra för de digitala byråerna, framgår också av att antalet aktörer som söker sig in på marknaden ökar.
– Revisionsbolaget Deloitte köpte en byrå (Mobiento) och managementkonsult-byrån Accenture har köpt Fjord. Det ä mycket förändringar som pågår.
Vad lägger du i ordet digital som i digitalbyrå?
– Den digitala transformationen. På företagen vi pratar med funderar vd och styrelsen hur de ska kunna göra sina produkter och tjänster digitala. Plötsligt kan en startup dyka upp som förändrar hela spelplanen. Detaljhandeln möter helt nya aktörer. Uber är det tydliga exemplet på hur UX kan omvandla hela branscher, säger Michael Jäderlind.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...