TT-koncernen utökar sitt erbjudande inom content.

Tidigare har TT erbjudit produktion av redaktionellt innehåll, content, via dotterbolaget Uppdragsmedia, som under 2013 hade en omsättning på 8,3 (10,4) miljoner kronor och en rörelseförlust på -3,1 (-3,9) miljoner kronor och nio (elva) anställda.

Nu börjar TT att på koncernnivå bearbeta marknaden och hitta kunder utanför mediebranschen. Ansvaret ligger på försäljningschefen Lotta Lindborg, tidigare Kanal 5, MTV och TV4.

– Mitt uppdrag är att ta innehållet TT har, text, bild, grafik och rörlig bild och erbjuda det på den kommersiella marknaden, säger hon.

TT, som ägs av de stora dagspresskoncernerna Bonniers, Stampen och Schibsted, säljer merparten av sitt innehåll, främst nyhetsmaterial, till olika tidningar. Under 2013 uppgick omsättningen till 640 miljoner kronor. TT är därmed en av Sveriges absolut största leverantör av content.

Lotta Lindborgs uppgift blir att hitta kunder som inte är mediehus. Tanken är dock inte att enbart sälja nyhetsmaterial, utan även andra typer innehåll.

– Jag tänker prata med kunderna och höra vad de har för behov. Där ska vi göra en analys och se om kunderna kan ha ett större perspektiv än bara ett bildköp. Kanske ska vi även producera innehåll, jag tror vi kan producera rörlig bild som kunden sedan kan publicera i sina kanaler. Men det ska inte göras av de journalister som producerar våra nyheter i dag, där ser jag Uppdragsmedia som en självklar part att samarbeta med.

Konkurrenter?
– Jag skulle vilja ha det första mötena med kunderna och identifiera behoven, innan jag svarar på vilka som är konkurrenter.

Mål?
– Först ska vi omorganisera säljavdelningen och istället för att dela in oss efter kundernas storlek, ska vi jobba med kundutvecklare, som ta med sig produktportföljen ut till kunderna och visar vad vi har och konceptutvecklare som går till kund och frågar efter behov, som leder till förslag till och förhoppningsvis samarbete med kunden. Vi ska bygga ett mediecenter som jobbar med kundernas tankar som första instans. Mål i antal möten per vecka ska jag klura ut senare.

Till sin hjälp har Lotta Lindborg två nya konceptutvecklare, Rebecka Karlsson från Metro och Catherine Åberg, internrekryterad.

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...