Metro, TT och Arla levererar innehåll till Microsofts ombyggda portal MSN.

Lagom till MSNs 20-årsjublieum nästa år har Microsoft i veckan rullat ut en ny version av MSN med både ett nytt utseende och nya funktioner. Nya MSN har gjorts om helt från grunden till en molnbaserad och mobilanpassad plattform.

Förutom de egna produkterna som Skype, Outlook och Office integreras också tredjepartstjänster, som Facebook och Twitter, i MSN. Även Microsofts så kallade ”Bing-appar”, som ”Resor” och ”Hälsa & träning”, byter varumärke till MSN och blir dessutom tillgängliga för alla mobilanvändare, även på Android och Ios.

Microsoft har också tecknat avtal med över 1 000 publicister som ska leverera innehåll till MSN.
– Vi tar ett steg tillbaka på innehållssidan och ska inte konkurrera med innehållsleverantörerna, säger Peter Holmlund, nordisk direktör för MSN på Microsoft.

– Det är inte vad vi är bra på, utan vi ska fokusera på teknik och användarupplevelse, fortsätter han.

Bland innehållsleverantörerna finns både svenska aktörer som Metro, TT, Affärsvärlden och Egmont, men också internationella som CNN, New York Times och The Guardian.

– Vi vill att våra användare ska kunna få en bred och fullskalig täckning inom alla de områden som vi levererar innehåll till och vi letar efter premiumpartners som håller en hög kvalitetsnivå och är relevanta, generellt inom nyheter men också till exempel inom resor, motor och hälsa.

Han vill inte gå in i detalj hur avtalen ser ut, men säger att Microsoft ”leder trafik i väg till våra partners och delar intäkterna med dem”.

– För oss ligger värdet i hur våra användare möter och använder våra tjänster tillsammans med det premiuminnehåll som våra mediepartners levererar. Det handlar om att de ska få en så bra användarupplevelse det bara är möjligt, säger Peter Holmlund.

Hur lanserar ni nya MSN?
– Främst via våra egna kanaler, men också tillsammans med partners och via sociala medier.

Vilka partners?
– Först och främst våra interna partners, andra affärsområden inom Microsoft som Outlook.com, Microsoft.se och Skype.

MSN har enligt Microsoft 2,6 miljoner unika besökare per veckaa.

 

Fakta

• Microsoft har tecknat avtal med följande svenska innehållsleverantörer: Affärsvärlden, Arla, Auto Motor Sport, Bandysverige, Basketsverige, Feber, Fotbolldirekt, Gaffa, Golfing, Hockeysverige, Improveme, Key TV, King, Manolo, Metro, Recept.se, Reseguiden.se, Rouxbe, Stoppa Pressarna, Svenska Fans, Teknikens Värld, TT Nyhetsbyrån, Utb by Content, Vagabond och Viktklubb.

• Under hösten ska ytterligare samarbetspartners presenteras.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...