Han bygger sina affärer på järnkoll på digitala medier och digitalt folklore. Veckans storyteller är journalisten Jack Werner.
Vilka anser du är komponenterna i framgångsrik storytelling?
– Jag har inte riktigt identifierat dem för mig själv. De gånger jag tycker det verkar funka i såväl podd, text och framträdande, finns det en igenkänning, att du placerar historien i en kontext som en publik på något sätt känner att den kan koppla till. Jag tror även att du som berättare behöver någon sorts relation med publiken, att det finns något slags avstamp, att på något snabbt sätt presentera sig så att publiken får veta vad de kan vänta sig av dig, säger Jack Werner och fortsätter:
– En del av framgångsrikt historieberättande bottnar i att publiken känner sig trygg med den som berättar, oavsett om det är i text, i podd eller på en scen. Publiken måste känna att jag har på den här scenen att göra för annars kommer nervositeten kännas av och publiken kommer att börja tveka på om det faktiskt är värt att lyssna på.
Vad kan man uppnå med en story?
– Jättemycket, säger Jack Werner och ger ett exempel:
– Som bärare av ett politiskt budskap är berättelser nästan oöverträffade. Det är varför det i nästan varje partidebatt finns åtminstone någon partiledare som berättar om Bertil på landet och vad han anser är det viktigaste problemet som måste lösas. Jag tror verkligen att en stark story är ett verktyg som nästan är farligt bra.
Hur gör du när du ska sätta dig ner och skapa en story?
– Jag letar scener för det första och infallsvinklar för det andra. Det var pinsamt nog först för ett par år sedan jag fick insikten att man inte alltid behöver berätta en historia kronologiskt. Finns det en starkare del i den historia du ska berätta så är det klart att du ska börja med den. För att skildra det ögonblick eller den händelse som är symbolisk för den historia du försöker berätta. För min del handlar det om att hitta de scenerna och att försöka skildra dem på ett sätt där språket och berättandet inte ska vara i vägen för historien. Det är viktigt för att försöka lägga band på sig istället för att porra loss på en 200 ord lång beskrivning. Koka ner det. Jag brukar ofta skicka ut texter och manus till människor som jag tror kan ge mig bra feedback och sedan verkligen lyssna på vad de säger.
Vilka känslor skapar störst genomslag?
– Jag tror verkligen att det är de klassiska känslorna. Om vi pratar om att få människor att dela någonting så är det framförallt vrede. Därefter glädje, stark entusiasm, sorg och även fascination som innehar högt kuriosavärde.
Hur anser du att storytelling utvecklas?
– Det går alltid framåt. Det finns inget som kan stoppa det. Bara en sån sak som trådade tweets är ett exempel på hur sociala medier svarar på användarnas vilja att vilja säga mer och optimalt, även på platser där du hindras av 140 tecken.
– Sen ska man också veta att utvecklingen även har jättemycket att göra med att sociala medier alltid uppmuntrar oss att dela med oss av våra subjektivt hållna berättelser och dela med oss av det vi ser runt oss.
Hur tjänar man pengar på en story idag?
– Gott historieberättande är värt pengar överlag. Att skapa intressanta anekdoter så att det inte bara blir redovisning av riktlinjer utan att det faktiskt finns ett sorts narrativt ark över det hela. Om du jobbar i en bransch som på något sätt jobbar med att kommunicera – gör då en story av det du vill kommunicera och sen är steget att kort att tjäna pengar på det.
Tre bra storytellers?
– Bengt af Klintberg, om inte annat för vad han gjort för hur han format mitt eget historieberättande, i hur han byggt upp sina böcker.
– Everything is broken är en text som fick mig att förstå höjden på det problem vi står inför med hur lite vi som befolkning kan om it-teknik trots att vi använder det så ofta som är sjukt läsvärd. Den skrevs av Quinn Norton.
– En annan person är Laurie Penny, som skrev en text som heter I’m With The Banned – Welcome to the Scream Room och handlar om alt-right (alternativa högern) och Milo Yiannopoulos som var helt omöjlig av slita sig från, rent storytellingmässigt.
Jack Werners 5 snabba tips för en intressant story
* Identifiera den, dess yttre och inre gränser och hur långt du vill gå åt bägge håll.
* Hitta scenerna och dina vändpunkter
* Ta reda på var du kan unna dig att dels öka tempot och dels sakta ned tempot.
* Välj ett slut där du bistår läsaren med bara det absolut mest nödvändiga.
* Förbehåll dig rätten att inte avsluta alla trådar utan också låta läsaren ha något att vidare med själv och fundera kring.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...