Trygg-Hansa flyttar upp content på prioritetslistan. Den senaste reklamkampanjen består av dokumentärliknande filmer som kan återanvändas i olika sammanhang.

Den senaste reklamkampanjen, som rullar i gång under veckan, sätter Trygg-Hansas välkända livboj i centrum.

– Vi vill lyfta fram vår livboj och allt som är kopplat till den. Det är ganska mycket om man börjar tänka på det, förväntningarna, glädjen som vi känner kring sommarmånaderna, skolavslutningen, somrarna som vi svenskar känner starkt för. Här fyller bojen en viktig roll som något att prata om. Bojen är vår varumärkessymbol, ett livräddningsverktyg och mycket mer, säger Annica Bergman, marknadsdirektör på Trygg-Hansa.

Tanken är att koppla ihop svenskarna känslor för sommaren med deras associationer till livbojen. Det har Trygg-Hansa och reklambyrån Lowe Brindfors löst genom att skapa filmer som dokumentärt visar hur svenskar, som ännu i sina liv inte sett havet, får möta det för första gången. Mötet sker på platser där det finns livbojar. Filmerna är producerade av dokumentärfilmaren Göran Hugo Olsson.

Trygg-Hansa har låtit Novus undersöka hur många svenskar som vet hur en livboj används (80%) och hur många som har använt en livboj för att rädda live på en annan (145 000 personer). Statistiken används i storytellingen och för att förstärka det dokumentära intrycket.

Kampanjen ska också ses som ett sätt att uppmärksamma att bojen fyller 60 år.

– Det är en varumärkeskampanj. Vi ska förflytta kännedomen till en del, men framförallt skapa emotionella kopplingar till varumärket.

Huvudmedierna för kampanjen är kanaler som TV3, Kanal5, TV6, TV8, Kanal 9, T-V10 och Kanal11, dock inte TV4. Trygg-Hansa hoppas också på viral spridning genom Facebook och Youtube. Trygg-Hansa jobbar också med poddarna Adam & Kompani, Pappapodden och Blankens & Swanberg, som gör vardera poddar om att uppleva havet. Trygg-Hansa har också schemalagt en mängd aktiviteter som sker under kampanjperioden som sträcker sig till september. Ett exempel är ett Twitterkampanj där medborgarna ska ta sina bästa livbojsbilder och lägga ut dem på Instagram.

– Vi vill finnas där mottagarna är under semestern. Därför blir sociala medier och mobilen viktiga för oss.

Mångmiljonkampanjen är konstruerad på så vis att delar av innehållet som produceras kan återanvändas i Trygg Hansas övriga kanaler. Content marketing är en allt viktigare del i Trygg-Hansas varumärkesstrategi.

– Vi ska jobba med livbojen mer aktivt framöver. Då blir innehållet en viktig del för oss, särskilt den delen om människor som räddats av livbojen. Vi samlar allt materialet på en kampanjsajt till i höst, sedan kommer innehållet att fortleva på olika sätt. Det är inte som en kampanj där vi lyfter ett visst erbjudande, det här ligger mer i vårt DNA.

Hur jobbar ni generellt med content?
– Det arbetar vi mycket med. Det är en prioriterad punkt. Content och storytelling vill vi absolut utveckla med tanke på att vi går från push till pull. Sedan är det utmanande att förstå och att hitta rätt.

Använder ni er av contentbyråer?
– Vi jobbar med Lowe Brindfors (reklambyrå) som fullservicebyrå, men även på Prime när det gäller pr. Vi har ingen specifik contentbyrå. Än så länge fungerar det bra, sedan får vi se hur det utvecklar sig. Vår byrå (Lowe Brindfors) förstår och är med på resan.

Producerar ni eget content?
– Ja och nej. Vi har ingen inhousebyrå med copywriters. Det mesta tar vi fram externt. Men vi är ett bolag med anor från 1828 så det finns mycket kunskap i bolaget som vi givetvis använder oss av för att bygga content.

Har ni en contentstrategi?
– Vi tittar på det. Det ligger på mitt bord. Vi tar steg framåt för att jobba på bästa sätt. Alla delar är så viktiga, all hänger på den digitala racerbanan.  Det gäller att inte springa för långt åt ett håll så att man missar något annat viktigt.

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...