Marknadsförarna som experimenterar med de nya verktygen och tekniken är de som överlever på dagens marknad. Detta enligt Content Marketing Institute som summerar årets upplaga av content-konferensen Intelligent Content Conference (ICC) i Las Vegas.
Content Marketing Institutes strategikonsult Robert Rose listar Chatbotar, artificiell intelligens och kontext som de tre största contenttrenderna från årets konferens.
Chattbotstrenden fortsätter framåt men användningsområdena identifieras fortfarande. Ett område är content där marknadsförare via chattbotarna har teknik som automatiserar kommunikation med kunden i naturligt språk och som enkelt kan skalas. Enligt Robert Rose är det viktigt för marknadsförarna att hitta sätt att använda existerande content för chattbotarna, istället för att skapa nytt kostsamt content.
Artificiell intelligens är redan tillgängligt inom content marketing. Tiden då ai endast var ett buzzord inom content marketing är således förbi och för marknadsförare gäller att snabbt uppdatera sig och hitta strategier för ai inom content för att fortsätta vara konkurrenskraftiga.
Det enligt Robert Rose allra viktigaste som togs upp under årets konferens var vikten av kontext inom content marketing. För att ditt content ska skapa genomslag krävs att rätt content riktas till rätt person. Innehållet måste konsumeras vid rätt tillfälle, på rätt plats/kanal, i rätt format, på rätt språk och på rätt enhet.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...