Undersökningskoncernen Kantar Sifo bygger samman tre av sina mätningar till ett nytt analys- och planeringsverktyg för alla som jobba med försäljning och köp av medieutrymme både digitalt och print.
Med tjänsten Mediafacts kombinerar Kantar Sifos Orvesto-mätning över främst tidningars räckvidd, med TS upplagemätning och Comscores räckviddsdata för digitala medier. Totalt ska det finnas fakta för 1 200 svenska medier, som är en ansluten till någon av de tre Kantar-mätningarna. Detta har Kantar byggt ihop till en onlineplattform som kunderna kan abonnera på. Mediafacts har också ett gränssnitt (api) till systemet Marathon, som mediebyråerna använder sig av. Det innebär att prisuppgifter på medieutrymme kan kombineras med mediedata i Mediafacts.
– Vi tillgängliggör all information vi sitter på. Vi vänder oss till mediebyråerna, medierna själva och säljnätverken, säger Lars Björkman, vd på TS.
Hur ska Mediafacts användas?
– Med Mediafacts gör du körningar på olika målgrupper och får snabbt fram lättöverskådliga trender och räckvidder.
Hur tar ni betalt?
– Kunderna abonnerar, sedan varierar det ju. Det är inga jättebelopp.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...