De tre performancebyråerna Jajja Media Group, Web Guide Partner (WGP) och Bi Firm har i det tysta gått samman och bildat en av de största digitala byrågrupperna inom sin genre på den nordiska marknaden.
Digitalbyrån Jajja Media Group bildar tillsammans med digitala marknadsföringsbyrån WGP och programmaticbyrån Bi Firm den nya digitala byrågruppen DGTL Group med 100 medarbetare och med kunderbjudande inom analys, sök, sociala medier, digital marknadsföring, content, webbproduktion och film.
Enligt Mattias Kellquist, vd på DGTL Group och digitalbyrån Jajja Media Group räknar byrågruppen med att omsätta cirka 140 miljoner kronor 2018.
– På en marknad som mer än någon annan kännetecknas av extremt snabb teknikutveckling och automation krävs mer av byråerna för att hjälpa kunderna nå framgång. En stark trend är även att kunder vill samla så mycket som möjligt hos en och samma byrå. Det gynnar oss då att samarbeta och samla fler färdigheter i en större grupp, säger Mattias Kellquist.
Dialogen mellan bolagens ägare och styrelser har pågått under en längre tid och affären blev klar i början av december 2017 men inte förrän nu kommunicerar byrågruppen sitt samarbete externt.
– Den har redan sjösatts, det är fristående systerbolag med samarbetsgrupper som håller på att formas.
Mattias Kellquist berättar om hur samarbetet inleddes:
– Vi fann varandra direkt och har haft stor samsyn kring hur marknaden utvecklas och vad vi vill bygga framåt.
Mattias Kellquist vidareutvecklar:
– Inom DGTL Group erbjuder vi ett komplett utbud av digitala och kreativa tjänster, med kunder som söker en partner med multidisciplinära färdigheter med fokus på resultat. Genom att kombinera djup data- och teknisk expertis, med exceptionella kreativa erfarenheter, kommer vi tillsammans inom DGTL Group att hjälpa till att bygga varumärken för den digitala eran.
Med bildandet av byrågruppen förändras konkurrensen, anser Mattias Kellquist.
– Våra största konkurrenter blir de stora bolagen i branschen, främst mediebyråernas digitalbyråer.
Där siktar DGTL Group ta en ledande marknadsposition.
– Vi ska vara en av de ledande aktörerna i Norden.
Bolagen kommer fortsätta agera precis som i dag, förklarar Mattias Kellquist.
– Inga organisationsförändringar kommer att ske utan bolagen fortsätter som fristående bolag i gruppen. Alla tre bolagen rekryterar fler medarbetare.
Exakt hur ägarfördelningen ser ut vill väljer Mattias Kellquist att inte redogöra för.
– Vi kommenterar inte frågor kring ägarfördelningen i gruppen.
Mattias Kellquist fortsätter:
– Jajja fortsätter sin inriktning på mellanstora kunder och Web Guide Partner mot de största kunderna inom respektive segment på marknaden. Båda bolagen erbjuder allt inom sök, analys och sociala medier medan Jajj även har avdelningar för film- och webbproduktion.
Programmaticbyrån Bi Firm startades 2016 och driver utvecklingsprojekt inom big data och business intelligence. Byrån har tagit fram programmatic-lösningen Spidersads för helautomatisk annonsering på Facebook, Instagram, Google Display Network & Räckviddsmedia.
– Vi utbyter erfarenheter och best practice samt planerar för gemensamma utvecklingsprojekt framåt. Vi har stora kompetenser och mångårig erfarenhet inom många olika discipliner och det ska vi dra nytta av.
Hur ser ni på efterfrågan?
– Vi ser att marknaden kommer att fortsätta att växa under en lång tid framöver. Den digitala transformationen går generellt snabbare och snabbare och vi tenderar att bli mer och mer involverade i strategiska frågor som efterfrågas av ledningsgrupper hos kunderna. Det är naturligt när vi arbetat med digitala förändringsprojekt under väldigt lång tid.
Hur ser treårsplanen ut?
– Vi siktar på organisk tillväxt inom alla bolag och vi kommer att titta på att inkludera fler bolag i gruppen framöver. Vi är intresserade av bolag som kompletterar oss och som kan tillföra de gemensamma kunderna ytterligare värde. Det är dock viktigt att de har samma positiva grundinställning till kunder och medarbetare och har en stark företagskultur.
Alexander Mörén
alex@beaconomist.net

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...