Prislappen landar på skyhöga 50 miljarder kronor när spelbolaget King säljs. Här är tio andra storföretag som Activision Blizzard kunde ha betalat mindre för.

På tisdagen stod det klart att svenskgrundade mobilspelsföretaget King Digital Entertainment, som bildades för tolv år sedan, säljs. Det är Activision Blizzard som köper ut bolaget från börsen och prislappen rapporteras landa på omkring 50 miljarder kronor.

Nyheten har fått stor spridning, men sajten The Drum har valt att titta på affären ur ett annat perspektiv och istället listat hur mycket det hade kostat Activision Blizzard att köpa andra företag.

Enligt The Drum hade såväl filmbolagen 20th Century Fox och HBO som sociala medierna Linked och Twitter kostat mindre.

Siffrorna baseras på den årliga rapporten Brand Finance Global 500, som släpptes i februari 2015.

• Lenovo: 44,9 miljarder kronor.
• EMC: 39,8 miljarder kronor.
• Twitter: 37,2 miljarder kronor.
• Adobe: 35,9 miljarder kronor.
• Yahoo: 35,3 miljarder kronor.
• 20th Century Fox: 30,6 miljarder kronor.
• Expedia.com: 30,3 miljarder kronor.
• WeChat: 30,2 miljarder kronor.
• Linkedin: 29,4 miljarder kronor.
• HBO: 25,5 miljarder kronor.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...