Hej och välkommen till utgåva 23 av Beaconomist. Vi är nu tillbaka efter sommaruppehållet. Vi ser fram emot en spännande höst. Jag vet inte om ni som jobbar med kanaler och content håller med, men jag tycker i början, när kanalen är ny brukar det vara svårt att fylla den med innehåll. Men ju mer du jobbar in dig i ett område, desto mer berättelser kommer till dig.

Vi är i det läget med Beaconomist nu. Frustrationen över alla berättelser som finns därute för att hämtas hem, förpackas och sändas ut, är större än oron över att inte ha något material att komma med.

Då är vi mitt uppe i den andra vågen av digitalisering. Den första exploderade vid sekelskiftet och handlade om att alla digitaliserade sina administrativa rutiner och produktionsprocesser och utöver det skaffade sig en digital närvaro.  Förutom vissa branscher, som bank, handlade det mest om att flytta sin närvaro från telefonkatalogen till internet.  Självklart ett stort steg då, men nu handlar det för alla som inte redan har gått igenom det att skapa en digital affär. Det är ett större och svårare steg och gynnar inte nödvändigtvis de erfarna och historiskt starka aktörerna. Det vill vi berätta om.

Det handlar också för företag och organisationer om att skapa upplevelser för sina intressenter. Och det i mobila enheter. Det är inte lätt att göra skillnad på en så liten yta. Det ska vi också berätta om.

En viktig del är företags och organisationers skapande av egna kanaler till sina intressenter. En utveckling som innebär att företag och organisationer blir publicister med ansvar att skapa innehållet som drar rätt publik. Detta område känner vi varmt för. Vi försöker ju själva tillsammans med Mynewsdesk att bygga en kanal med trogen publik.

Gör vi rätt, borde vi ha en lysande framtid. Gör vi fel, så syns det direkt i våra system. Än så länge ser det mycket lovande ut. Mycket tack vare all hjälp vi får från alla som tror på Beaconomist och hjälper oss att berätta om vad internet of things egentligen är och huruvida det är möjligt att räkna hem ROI på content marketing och att det faktiskt finns olika varianter av agil utveckling. Så vi ser fram emot att med er hjälp bygga upp den kanal som den blågula digitaliseringen förtjänar. 

Nu kör vi.

 

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...