Tictails mission är att förse entreprenörer som vill börja sälja på nätet, en gratis tjänst för e-handel, samt erbjuda konsumenter en marknadsplats med "unika" produkter och varumärken. Idag har 100 000 entreprenörer öppnat sin webshop på Tictail i över 140 länder. Nästa steg är att göra affär av butiken.
Användarna skapar enkelt sin egen Tictail webshop och kör igång helt på eget bevåg. Så ingen på Tictail märkte att McDonalds som hade startat en Big Mac-kanal med prylförsäljning inför skid-VM. Förrän trafiken sköt i höjden som en raket.
Även klädjätten H&M, med sitt tunga egna system för logistik och försäljning har använt Tictail till att starta pop up-butiker. Det är ett erkännande för kontorschefen Wilhelm Lundborg och tekniska chefen Siavash Ghorbani på Tictail.
– Annars är vår målgrupp det unga företaget och den ensamma entreprenören som vill starta sitt eget varumärke eller sälja sina unika produkter, säger Wilhelm Lundborg.
Tictail vill ha positionen: Den främsta destinationen för unik design och mode.
Tanken är att hjälpa duktiga hantverkare över tekniktröskeln och ut i den vida e-handelsvärlden.
– Det är inte webbshoppen som var passionen bakom Tictail. Utan att låta folk vara entreprenörer utan att tekniken ska vara en barriär, säger Siavash Ghorbani och berättar om analysen grundarna gjorde år 2011:
– Vi såg att det inte hade hänt så mycket med e-handeln fram till 2011. Då gick det att sitta med en Ipad på ett flygplan i luften och ha videosamtal med någon på andra sidan jordklotet. Men att starta en webbshop var fortfarande något komplext och byggt för internet som det såg i början av 2000-talet. Vi frågade folk som jobbade med handel. Folk som sålde fysiskt tyckte att de jobbade med design och konst. De som jobbade med e-handel jobbade med e-handel. Den stora bedriften var att kommit över den tekniska barriären, inte hantverket. Det var ett säkert tecken på att det fanns behov av en produkt som förändrade den dynamiken.
Tictail är i dag ett system som ligger helt i molnet, vilket har gjort det möjligt att snabbt skala systemet upp och ner när volymerna ändras. Det är ett exempel på hur Tictail utnyttjar tekniska innovationer.
– För tio år sedan hade vi behövt rigga stora dataservrar och behövt anställa folk till det på heltid, säger Siavash Ghorbani.
Rent tekniskt är Tictail byggt som en service oriented architecture (SOA), där mindre applikationer ansvarar för olika delar av miljön.
Siavash Ghorbani beskriver systemstrukturen som olika API:er som kopplas samman, exempelvis med den tunna webbklienten. När ett nytt Tictail-konto startas, skickas ett API-anrop som dirigeras ut till rätt tjänst för att hantera den funktionen till exempel. Tictail använder så långt möjligt open source-verktyg för allt som inte hör till kärnverksamheten, med allt från sökmotorn Elasticsearch, Linux som operativsystem och databaser som MySQL, PostgreSQL eller Redis till HaProxy och Nginx.
– Allt som inte är Tictails kärnverksamhet bygger vi på open source. Det finns ingen anledning för oss att bygga en egen sökmotor eller databas, förklarar Siavash Ghorbani.
Tictail säger sig aldrig ha använt sig av köpt reklam för sprida plattformen.
– Det har spridit sig organiskt. I Frankrike började till exempel några bloggare sälja ut sina lager och startade butiker. Så spred det sig som ringar på vatten.
I början ville användarna ta bort Tictails logotype i högra hörnet på e-butiken.
– Nu börjar vi närma oss en punkt där användarna ansluter sig till oss som ett community. En plats för likasinnade entreprenörer och kunder med intresse för mode och design att mötas. Detta är marknadsplatsen Tictail.
Det är också nästa utvecklingssteg för Tictail. Marknadsplatsen är viktig del för både säljare och köpare på plattformen och bidrar för varje ny butik eller kund med mervärde åt båda parter.
– Vi har höga och stora ambitioner. På Tictail ska ingen vara på en egen ö. Alla ska kunna dra nytta av den samlade storleken och gemensamma värdet på Tictail, säger Wilhelm Lundborg.
Det kan handla om tjänster som logistik, tryck av fraktsedlar och kanske även fysiska showrooms. Tictail ska hjälpa till med att reda ut vad som fungerar och inte, driva trafik mellan de olika e-butikerna och göra dem sökbara kategorivis. Tictail har även inlett samarbete med Facebook om annonsering för e-butikerna och möjligheten att sälja via Tictails egna, kurerade marknadsplats.
Kanske även ett samarbete med Google?
– Det är nog bäst du frågar Google om det, säger Siavash Ghorbani.
Communityn blir även en viktig plattform för Tictails affärsidé som går ut på ta betalt av tredjepartsleverantörer som vill leverera till de anslutna e-handlarna. Ett exempel är en tjänst som gör det möjligt att ladda ner digital innehåll, till exempel streama film. Andra premiumtjänster som finns på Tictail är mejlutskick för nyhetsbrev och verktyg för att hantera kundrelationer.
Tictail utesluter inte nya intäktsmodeller utöver dagens premium-tjänster.
– Vi utvärderar ständigt olika intäktsmodeller. Det finns många delar vi kan hjälpa butiksägarna med, allt från logistik till försäkringar. Jag vill inte stänga dörrar men en stor del av framgången har varit att vi är ett riskfritt alternativ, säger Wilhelm Lundborg.
Tictail saknar inte konkurrenter som kanadensiska Shopify, som finns på börsen och har ungefär dubbelt så många butiker igång som Tictail.
– De har 5-6 års försprång och byggde sin produkt på webben som den såg ut då och de har inget community. Så finns Etsy som är mer en e-handelsplats för handgjorda produkter. Vi ligger mellan de två, säger Siavash Ghorbani.
Tictail tycker på att företaget främst ska göra skillnad för entreprenörsföretag. Men varför skulle inte de stora företagen kunna köra på Tictails system?
– H&M kommer alltid att ha sin hemsida. De vill ha komplett frihet att skräddar sy och deras logistiksystem är affärskritiskt och det vill de hålla nära sig, däremot har H&M en Twitter och en Facebook. Tictail kommer uppfylla en snarlik roll inom handel för större aktörer, säger Siavash Ghorbani.
Mål för 2015?
– Vi vill som många andra satsa på tillväxt. Vi fortsätter expansionen genom att internationalisera och få systemet översatt för e-handel i hela världen. Målet är att Tictail ses som en marknadsplats för unik design och mode globalt.
I somras tog Tictail in 180 miljoner kronor från sina befintliga investerare Creandum, Thrive Capital, Balderton Capital och en ny investerare: Acton Capital. Pengarna ska användas främst till att fortsätta att utveckla Tictails marknadsplats, mobil app och expandera internationellt. Totalt har Tictail tagit in 260 miljoner kronor.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...