Social first-byrån The Amazing Society marknadsför och gör reklam med utgångspunkt i sociala och digitala medier. Här delar vdn Tobias Franzén med sig av de största händelserna i branschen under 2017 och spanar inför 2018.

Vilka var de tre viktigaste sakerna som hände i branschen under 2017?
– På tveklös förstaplats ser vi #metoo som satt en spotlight på strukturella problem i samhället men också på behovet av en modernisering av branschen, dess värderingar och behovet av en modern reklambransch som har kapacitet att positivt påverka samhället. Här tycker jag Komm (reklambyråernas branschorganisation) har gjort ett fantastiskt arbete som svar på #metoo, säger Tobias Franzén och fortsätter:

– Det andra är den ökande efterfrågan på digital kompetens och det fortsatta investerandet i digitalt orienterade koncept och kanalval.

– För det tredje tycker jag P&G stopp av köp i vissa digitala kanaler var ett uppvaknande för att allt digitalt inte är guld och gröna skogar utan att det krävs fingertoppskänsla för att röra sig i det digitala landskapet.

Under 2017 växlade The Amazing Society upp.

– 2017 har varit ett fantastiskt år för oss. Vi stänger året med 60 procent tillväxt, bibehållen lönsamhet och vi har vuxit med 100 procent i personalen vilket gör oss väl rustade för den ökande efterfrågan vi ser. På det har vi fått möjligheten att flytta till nya lokaler. Det är vår fjärde flytt på fem år och nu känner vi att vi äntligen har hittat hem.

Vad är det som driver er tillväxt?
– Det är allt ifrån medieköpskapaciteten, innehållsproduktion och den konceptuella och kreativa sida. Där vi växlat upp mest är inom vårt kreativa erbjudande, andra av våra mer mogna delar av verksamheten växer tack vare hög efterfrågan.

Hur har ni breddat det kreativa erbjudandet?
– Vi har vuxit genom rekrytering av seniora resurser och vi kommer antagligen göra detsamma även under nästa år.

Vilka tre trender/förändringar räknar du med för 2018?
– För det första ser jag att digitaliseringen av marknadsföringen fortsätter även under nästa år. Genomgående för de diskussioner vi för med kunder är att de är intresserade av att flytta pengar från traditionella kanaler och koncept mer mot digitalt och socialt.

Tobias Franzén ser att konsumentens värderingsdrivna efterfrågan fortsätter att bli viktigare.

– Det förutsätter att byråer och kunder ser inkluderande kommunikation som en konkurrensfördel.

Vad innebär då värderingsdriven efterfrågan eller kommunikation?
– Du måste koppla det till ett större sammanhang och göra en reell nytta för samhället och världen, bortom den inneboende nyttan i företagets produkt eller tjänst.

Varför ser efterfrågan ut så?
– Det korta svaret är att millennium-generationen i större utsträckning prioriterar utifrån värderingar och med tiden blir de en allt mer köpstark målgrupp. Det finns fyra miljarder andra anledningar också, men detta är det enkla svaret.

Även GDPR kommer ha konsekvenser för hur byråerna arbetar med digital marknadsföring.

– Det är för tidigt att säga för mycket om hur detta kommer falla ut, men vi bevakar frågan löpande. Tydligt är att det är viktigt att förhålla sig till GDPR och för att klara det behöver man förstå hur det digitala landskapet fungerar.

Vilka tre saker tycker du är mest spännande i din mobil just nu?
– Jag håller fast vid Facebook som en gammal dinosaur. Det är här jag får uppdatering på nyheter först. Förutom att det är det en fröjd att följa vår interna Slack-grupp #trends där vårt tonårings-advisory board är aktiva med vad som händer i deras värld och liv. Sist men inte minst har jag med skräckblandad förtjusning återupptäckt Wordfeud där jag åker på pisk dagligen av min svärmor.

Det låter som nostalgiska preferenser. Vad tycker och tänker kollegorna på social first-byrån om detta?
– Det är orimligt, jag vet. Men Facebook har varit en go to-kanal medan Wordfeud seglat upp i min vardag igen. Det är roligt men jag lyckas inte vinna.

Använder du Snapchat?
– Ja, fast jag märker att ju modernare kanal jag använder, desto färre människor interagerar jag med där. Så det är främst Facebook och Linkedin och även Instagram.

Har du testat nån ar-app på sistone eller kanske Sonos-appen?
– Jag använder Heos streamingsystem som fiffigt nog körs direkt via Spotify.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...