Sollentuna Kommun gjorde en upphandling av byråer för att få hjälp att skapa dialog om framtida fastighetsbyggen. Sociala medierbyrån The Amazing Society fick jobbet.
Projektet går ut på att aktivera de som bor i kommunen, särskilt ungdomar, i ett samtal om framtida fastighetsbyggen. Byrån har tagit fram en digital plattform för projektet. Sajten är kopplad till Instagram för att ungdomar lätt ska kunna bidra med bilder på platser där de tycker att kommunen kan bygga höga hus. Syftet med medborgardialogen och hela projektet är att få en ökad dialog med invånarna i Sollentuna och skapa en större förståelse för hur och var det går att genomföra byggprojekt.
Invånarna i Sollentuna Kommun kan kommunicera via plattformen från den 4-31 maj. Det går att bidra med input i form av fri text eller standardiserade svarsalternativ. Därefter kommer svaren att sammanställas och redovisas på projektsajten.
Hur ska ni få ungdomar att faktiskt interagera och ge feedback?
– Vår del i det handlar om att ta fram en plattform för kommunikationen. Vi har utformat en lätthanterlig sajt som fungerar bra mobilt för att den ska passa unga. Dessutom finns kopplingen till Instagram, en kanal där många unga finns. Det är Sollentuna Kommun som själva kommer att marknadsföra projektet, säger Tobias Franzén, vd för The Amazing Society.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...