Gratistidningen Metro tror på ett fortsatt analogt liv och gör om formen.

För några månader sedan bytte Metro.se design. Nu är det papperstidningens tur. Formen tar avstamp den design som sajten Metro.se stöptes om i, bland annat med ny färg på loggan.

Den största förändringen för tidningens del är att tidningen får ett tema för varje veckodag. Temaindelningen för varje veckodag, från måndag räknat är Karriär, Familj, Mode, Tech och Helg. Varje tema får en vinjett med puffar i topp på första sidan. Tematiseringen avspeglas även på sajten.

– Vi vill bli tydligare för läsarna och även intressantare för annonsörerna, säger Metros chefredaktör Staffan Erfors.

Han har jobbat länge på Expressen och kvällstidningstakterna sitter i:

– Vi har även skapat en tydlig nyhetsstart på sidan 4-5. Där är formen lite kraftfullare med mer svärta för att understryka aktualiteten, säger Staffan Erfors.

Metro byter även logotyp.

– Den är sig lik, men bakgrundsfärgen är ny. Vi bytte färg på Metro.se för några månader sedan och nu följer pappret efter. Den nya färgen är ändå åt det gröna hållet men blir lite piggare och modernare, säger Staffan Erfors och utvecklar:

Metro har inte anlitat några byråer. Bakom formen ligger art director John Bark, som har kopplats till Metro. Han har jobbat i ett team där även Niklas Wennergren och Fredrik Tideman ingår.

John Bark säger:

– Läsarna kommer också att känna sig hemma i nya Metro. Även om mycket har förändrats och moderniserats har vi utgått från Metros befintliga typsnitt, om än i lite annan mix. Det är lite som att sampla om tidningen typografiskt.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...