Content-byråernas branschorganisation Swedish Content Agencies lättar på reglerna för vilka företag som kan bli medlemmar.
På årsmötet 17 mars bestämde styrelsen för Swedish Content Agencies att göra om stadgorna så att fler företag kan bli medlemmar i organisationen. Beslutet väntas klubbas igenom på ett extrainsatt årsmöte onsdagen 1 april.
– Det känns som ett jätteroligt och naturligt steg att ta så att vi kan vara en organisation som hänger med i tiden och den tekniska utvecklingen. Vi hoppas också kunna få fler medlemmar, säger Elisabeth Thörnsten, vd för Swedish Content Agencies, som i dag har 23 medlemsföretag.
Branschföreningen har tillsatt en arbetsgrupp med personer från olika medlemsföretag. Arbetsgruppen ska titta på vad som kommer att krävas för ett medlemskap och definitionen på begreppet content marketing. Arbetsgruppen har kommit fram till ett förslag.
– Det var väldigt detaljerat förut för vad man hade för kompetens. Nu ska även företag som jobbar till exempel med verktyg för content marketing kunna bli medlemmar. Men utgångspunkten är fortsatt att man jobbar med redaktionell marknadsföring.
Vad blir minsta gemensamma nämnaren för medlemskap framöver?
– Att man ställer sig bakom får sätt att se på content marketing. När vi startade för 16 år sedan jobbade alla byråer med att producera tryckta kundtidningar. Det gör de i dag också, men också väldigt mycket mer, inte minst digitalt.
När Swedish Content Agencies öppnar för fler företag att bli medlemmar, ökar också konkurrensen med branschorganisationer som Komm som organiserar främst reklambyråer.
Hur upplever du konkurrensen från Komm?
– Jag har inte upplevt att de rycker i våra medlemmar. Sedan finns det byråer som är med i både Swedish Content Agencies och Komm. Nu blir det möjligt för byråer i Komm att gå med hos oss, förutsatt att de jobbar med content marketing.
DET NYA FÖRSLAGET PÅ KRAV FÖR MEDLEMSKAP
Medlemskap är öppet för företag som arbetar med content marketing på uppdrag av en extern beställare. För att ett företag ska kunna bli medlem ska följande förutsättningar uppfyllas:
• Omsättning: minst 3 miljoner kronor. Alternativt ska företaget kunna styrka inför Swedish Content Agencies vd att detta kommer att uppfyllas under innevarande år.
• Medlem ska ha god finansiell grund och ska kunna visa det senaste årets räkenskaper. På begäran ska medlem kunna visa upp att man står på god finansiell grund.
DET NYA FÖRSLAGET PÅ DEFINTION AV "CONTENT MARKETING"
Content marketing är kommunikation och marknadsföring där avsändaren skapar och sprider redaktionellt innehåll som upplevs som intressant och relevant av målgruppen. Genom att erbjuda ett innehåll som mottagaren värdesätter kan avsändaren bygga sitt varumärke och inleda eller stärka relationer.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...