Byggindustrins bransch- och arbetsgivarorganisation Sveriges Byggindustrier tillsätter en ny contentchef som ska utveckla organisationens kommunikation och skapa innehåll.
Eva-Karin Fredriksson är ny webbredaktör och contentchef på Sveriges Byggindustrier. Eva-Karin kommer senast från arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna och ska nu axla innehållsansvaret på Sveriges Byggindustrier.
– Jag kommer att utveckla och skapa innehåll till våra digitala kanaler så som hemsidor, nyhetsbrev, sociala medier och intranät. Det är en bred tjänst och mina uppgifter kan till exempel variera mellan att producera ett videoklipp från en byggarbetsplats till vår LinkedIn, analysera besökarna på vår Facebook-sida eller utveckla användarvänligheten på våra webbsidor, säger Eva-Karin Fredriksson.
Digitalt arbetar Sveriges Byggindustrier strategiskt med content på kanaler som hemsidorna och sociala medierna Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram.
– Vi lyfter också våra frågor i debatten genom till exempel nyhetsinslag i tv, debattartiklar och seminarier. Generellt gör vi det genom att skapa relevant och bra innehåll och ständigt arbeta med att öka synligheten för våra kanaler och öka engagemangsgraden i våra inlägg.
Eva-Karin Fredriksson förklarar att Sveriges Byggindustrier har olika contentstrategier för de olika kanalerna.
– Vi utformar olika innehåll beroende på vart vi använder materialet. På Facebook använder vi mer engagerande material, emojis och mer känslor för att få genomslag. Medan vi på LinkedIn är mer sakliga och har ett mer affärsmässigt språk.
Hon lägger till:
– Vi utvärderar och ändrar vår contentstrategi löpande eftersom kanalerna och omvärlden ständigt förändras. När Facebook ändrar sina algoritmer måste även vi tänka om. Det som gäller idag gäller antagligen inte imorgon.
Sveriges Byggindustrier har i dagsläget fem personer som arbetar på kommunikationsavdelningen och med content på olika sätt.
– Vi har morgonmöten varje dag då vi går igenom vilket content vi ska utforma de närmaste 24 timmarna och möten mer sällan då vi diskuterar de mer långtgående strategierna.
För att utveckla Sveriges Byggindustriers content anser Eva-Karin Fredriksson att det handlar om att ha en flexibel strategi som ständigt är i utveckling och att som medarbetare hela tiden lära sig nytt.
– Vi diskuterar våra kanaler varje dag och hur de kan utvecklas. Vi behöver också hela tiden sätta nya mål. När vi har fått ett visst antal följare så kan vi inte vara nöjda, då behöver vi satsa på att nå nya mål. Att skapa bra content handlar om att lägga kärlek på varje inlägg. Varje inlägg ska ha en tanke både när det gäller innehåll, målgrupp och tidpunkt för publicering.
Vad behöver ni få på plats?
– Alla kanaler behöver vårt engagemang men ett par kanaler behöver vi lägga lite extra tid och utveckling på.
Vilka är contenttrenderna i dag?
– Att skapa ett flöde i alla kanaler, man är inte bättre än sitt senaste inlägg.
Hur står ni er i content gentemot andra bransch- och arbetsgivarorganisationer?
– Sveriges Byggindustrier står sig mycket väl gentemot andra bransch- och arbetsgivarorganisationer. Det var en av anledningarna till att jag sökte mig hit och ville arbeta med våra kanaler. Ett sätt att mäta hur vi står oss är antalet följare och engagemanget för olika inlägg och där ligger vi högst eller på plats två eller tre i samtliga sociala medier. Men som sagt, när vi har fått ett visst antal följare så kan vi inte vara nöjda. Vi behöver jämföra oss med andra aktörer.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...