Sveriges Annonsörer, en organisation för alla som köper annonser, trappar upp sin digitala rådgivning som konkurrerar framförallt med mediebyråerna. Samtidigt funderar organisationen över sitt namn, som tappar relevans när företag och organisationer kommunicerar med egna kanaler i stället för annonser.

Sedan drygt ett år tillbaka erbjuder Sveriges Annonsörer digital rådgivning strategen Rufus Lidman på byrån Digital Marketing Professional. Nu kommer även Malin Johansson på samma byrå in som konsult. Tanken är att Sveriges Annonsörers medlemmar, företag och organisationer med marknadsföringsbudgetar, ska anlita de två konsulterna. En rapport om de egna kanalerna kostar 19 900 kronor. För en workshop och rapport om ägda och köpta kanaler gäller det att lägga upp 34 900 kronor.

– Vi startade rådgivningen för drygt ett år sedan. Då visste vi att det fanns behov och att medlemmarna kände förvirring kring sina digitala satsningar. Men att behovet skulle vara så här stort, visste vi inte, säger Jannice Borekull, vice vd på Sveriges Annonsörer.

Vad funderar era medlemmar på?
– När digitaliseringen började var det många som köpte mycket utrymme, banners och så. Idag ser vi en övergång till egna kanaler. Då ser vi också att innehållsavdelningarna växer. Då kommer frågor som om det är bra om 25 procent öppnar nyhetsbrevet eller om sökordsoptimeringen är som den ska.

Sveriges Annonsörers rådgivning sträcker sig till analys och strategi. Det handlar inte om kreativt arbete eller produktion, poängterar Jannice Borekull.

Det verkar som er byrå konkurrerar med mediebyråerna?
– Nej, vi försöker tillhandahålla en second opinion. Vi är inte ute efter att konkurrera.

Hur tänker ni kring ert namn 'Sveriges Annonsörer' när era medlemmar ägnar sig allt mer att köra egna kanaler med eget content i stället för att köpa 'annonser'`?
– Det är ingen lätt fråga. Vi har diskuterat möjligheten att längre fram hitta ett bättre namn. Men än så länge håller vi fast vid vårt namn, säger Jannice Borekull.

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...