Oath, är ett av medievärldens mer spännande nya varumärken. Det rör sig om Verizons bolag inom redaktionellt content med varumärken som AOL och Yahoo. Tanken är att bli den tredje kraften och ett alternativ till Google och Facebook för alla som vill kommunicera datadrivet i stor skala till smala målgrupper. I Sverige är det den pinfärska landschefen Susanne Persson som ska förverkliga visionen.
– Oath är ett av världens största mediatechbolag. Vi ska växa och bli större i Sverige, förklarar Susanne Persson.
Tanken är att Oath ska utveckla smarta annonsplaceringssystem, hela kedjan av tjänster och verktyg, som gör det möjligt för annonsköpare att kommunicera med målgrupper på samma villkor som för Facebook och Google. Räckvidden uppgår i dag till 1 miljard användare per månad. År 2020 ska den bara fördubblad.
En stor skillnad är att Oath står för sitt eget content, medan Google och Facebook använder sig av andras eller sina egna användares innehåll. Oath jobbar med egna medier som Huffington Post och TechCrunch eller Yahoo, vars Finance exempelvis ska vara den största finansnyhetsjänsten i världen. Utöver det är det tänkt att Oath ska bygga partnerskap med publicister. Det är ett jobb Susanne Persson kommer att lägga mycket kraft på.
– Vi är jättestora globalt, men nu behöver vi lokala publicister som partners. Vi kommer att se till att vi jobbar med så många som möjligt, säger Susanne Persson.
Oath är i första hand intresserat av de stora mediehusen.
– Vi har en hel del diskussioner igång, säger hon.
Oath kommer att agera högteknologisk länk mellan mediernas målgrupper och aktörer som vill nå dessa.
Det behöver inte enbart handla om medieföretag. Även publikdragande tjänster som Hemnet och Hitta kan vara av intresse.
– Absolut.
En del av jobbet handlar också om att bygga varumärket Oath, främst hos beslutsfattare inom marknadsföringsinvesteringar.
– Vi har redan kört igång en stor b2b-kampanj.
Vad är fördelen med Oath för publicister?
– Vi hjälper dem att öka försäljningen.
För att göra köpen lika enkla som hos Google och Facebook där vilken Svensson som helst ska kunna köpa annonser riktade till specifika målgrupper, rullar Oath ut sin DSP-plattform Bright Roll i Sverige. Plattformen, kartlägger Oaths olika målgrupper och kopplar dem samman med köparen. I Oath ingår bolaget Flurry som tillhandahåller avancerade dataanalyser.
I Norden har Oath 35 medarbetare varav 12 I Sverige.
– Vi ska rekrytera fler säljare.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...