Ett 10-tal starka produktvarumärken, kunder i alla dess former som vill ha rätt content för just dem vid rätt tillfälle, samtidigt krav på en gemensam tonalitet som ryms under ett varumärke som agerar i en känslig kontext. Allt detta ska samordnas till ett effektivt flöde av content.  Den utmaningen har Annika Wink, chef för marknads och kundkommunikation på Svenska Spel.

– I dag är det inte helt enkelt att diskutera vad som är content, content marketing och hur det skiljer sig från reklam och marknadsföring. Trenden är att företag och organisationer mer och mer går mot att jobba med innehåll eller marknadsföring som kunden tycker om att ta till sig.

Kunden i centrum. Det är mantrat även på Svenska Spel. Det innebär att bära ut olika typer av content i olika kanaler.

– Vi jobbar allt mer med material för sociala plattformar, vi jobbar med content marketing utifrån våra produktvarumärken och med material i egna kanaler som vi ibland lägger ut på sociala plattformar.

Skillnaden mot andra företag och organisationer är att Svenska Spel har så många egna starka produktvarumärken som Keno, Triss, Oddset eller Stryktipset.

I huvudsak har Svenska Spel tre kärnpunkter för content, en content-avdelning, en inhousebyrå för produktion och varumärkescheferna för de olika varumärkena.

– Content-avdelningen letar fram innehåll för våra olika kundsegment framförallt till våra digitala kundmöten. De ansvariga för våra olika varumärken jobbar både med kampanjer, reklam och content utifrån sina plattformar. Sedan försöker vi mäta effekterna och få sakerna att hänga ihop.

Hur kan ni jobba med att effektivisera er content-arbete?
– Det är en enorm styrka att vi har så starka varumärken, vi har väldefinierade världar för alla. Det stödjer oss i arbetet när vi arbetar med att ta reda på vad vi ska och inte ska göra. Vi tittar på många olika delar för att arbeta optimalt, till exempel samarbeten med partners, nya processer, tekniska plattformar som gör att vi blir relevanta för slutkunden och som gör att vi inte återuppfinner hjulet, bild och text, hela tiden.

En del i Annika Winks arbete är att se till att det innehåll (content) som utvecklas håller rätt ton.

– Vi har en tonalitet som omfamnas av modervarumärket. Där har vi definierat vår strategi om hur vi kombinerar en spännande spelupplevelse med ansvar och säkerhet för kunden. Sedan har vi alla varumärken som är viktade mot olika målgrupper och de är självklart olika i känsla och tonalitet. Men de måste ändå hålla sig inom ramen och då väljer vi bort vissa saker. Det kan handla till exempel om hur ofta vi exponerar en produkt och hur innehållet svarar upp till att vi är ett ansvarsfullt spelbolag. Det finns fler riktlinjer som vi måste förhålla oss till exempelvis från regering, Lotteriinspektionen och Spelbranschens etiska råd. Dessutom har vi som bolag bestämt oss för att avstå från att erbjuda kunderna bonus och rabatter för att inte locka till spel som inte var planerat.

Hur jobbar ni med produktion av innehåll?
– Vi tar fram content med vår inhousebyrå som gör väldigt mycket av materialet. Vi jobbar framförallt med pr-byrå (Jung Relations) och reklambyrå (DDB och King). Vi har ingen traditionell contentbyrå. De här sakerna flyter ihop i dag. Reklambyråer och pr-byråer arbetar idag ungefär på samma sätt och har liknande erbjudande.

Vad är ert nästa steg inom content?
– Jag vet inte hur mycket detaljer jag ska ge. Men klart är att digitala kanaler blir allt viktigare för oss och även att anpassa vårt material så att det blir mer på kundens villkor och uppfattas som roligt och intressant.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...