VECKANS UX. När Com Hem valde att byta reklambyrå och kommunikationskoncept skiftades kommunikationen även bort från content. Och Judit och Judit. Beaconomists Alexander Mörén har svårare att fokusera på Com Hems budskap med den det nya reklamkonceptet.

Tidigt 2016 gick Com Hem vidare från reklambyrån King och reklamtvillingarna Judit & Judit för att istället anlita M&c Saatchi som huvudbyrå och uppdatera kommunikationskonceptet för att ge en tydligare bild av vilket företag Com Hem är. Detta genom att kommunicera vilka produkter och tjänster företaget erbjuder.

Com Hem valde att lämna de populära och humoristiska reklamtvillingarna Judit & Judit bakom sig och ersatte dem med välproducerade allegorier för att lyfta fram sin play-tjänst och bredbandsräckvidd.

Judit & Judit var ett av Sveriges mest populära reklamkoncept. För mig fungerade konceptet, inte för varumärkeskopplingen eller anknytning till Com Hems tjänster och produkter, utan för hur reklamfilmerna underhöll genom anspelning på populärkulturella fenomen med en ironisk under-(och ibland även över-)ton.

Med Com Hems uppdaterade kommunikationskoncept är kopplingen till Com Hems utbud rakare och den rörliga bilden har en enklare tematisk koppling till budskapet. Men konceptet som en typ av content underhåller inte på samma sätt längre och för mig var det underhållningen som behöll mitt intresse.

Om Com Hem har hittat en kommunikationslösning som bättre informerar om företagets tjänster och produkter, men inte fångar konsumentens intresse lika väl som det tidigare konceptets content, åt vilket håll viktar den ekvationen och uppnår Com Hem vad företaget vill?

Efter en genomgång av Com Hems Youtube-kanal uppmärksammar jag två saker. Genomslaget för Judit & Judit-filmerna var starkare, men bortom varumärket fanns inte en lika tydlig produkt- och tjänstekoppling.

Com Hems presschef Fredrik Hallstan förklarar för mig att Com Hem vill berätta om sina starka routrar och mobila play-tjänst för sina kunder och det lyckas reklamfilmerna göra, tydligare än tidigare.

Med Judit & Judit-filmerna hade Com Hem även fördelen att med välkända ansikten direkt koppla innehållet dels till varumärket och dels till ett snabbt implicit löfte om vad den rörliga bilden erbjuder. Konceptets framgång gjorde att tittaren snabbt kände igen tvillingarnas ansikten och Com Hem kunde därför snabbt fånga tittarens uppmärksamhet innan deras tankar fördes vidare till Snapchat-appen eller till en omni-uppdatering om Dan Panas senaste drag i sitt krig mot tv-leverantörerna. Nu finns inget sådant löfte, åtminstone inte ännu.

Com Hem kan skapa content i sina reklamfilmer, det vet vi redan. De bör göra det på nytt för att underhålla tittarna och när företaget väl har lyckats med det så behöver Com Hem även hitta något i bilden som direkt informerar tittaren om avsändare och implicit utlovar värdet i behållet fokus. Då ökar åtminstone chansen för denna tittare att behålla fokus och bli informerad om hur jag kan streama via Com Hem Play var jag än befinner mig.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...