Den nya byrån Think Agency vill ha KPIer (nyckeltal) för rörligt content, som video.

Bakom byrån ligger Magnus Zaar som därmed flyttar över verksamheten från det egan bolaget Zaar TV. Med sig har han Simon Madeling, tidigare kommersiell produktchef på Aftonbladet som blir vd och delägare. Även Sigrid Tollgård, senast ITV Studios, ansluter till byrån.

– Vi kommer att vara ett strategibolag för kunder, både mediebolag och varumärken, som ska göra förflyttningen mot online video. Alla kan göra en sajt med video, men alla kan inte göra en videosajt. Det behövs mer än så, allt från kontroll på publiken, tittade, innehåller till din räckvidd.

Think Agency vill vara med på hela kedjan, från strategi till produktion, men ska jobba med externa leverantörer för produktionen.

– Det finns ett antal saker och väldigt mycket att jobba med innan du ens beställer en snutt video.

Vilka andra aktörer ser ni som göra samma jobb?
– Ingen vi vet just nu. Det finns mediebyråer, contentbyråer och digitalbyråer som gör delar av detta. Men alla kommer från sitt håll. Videoförflyttning kräver en helt ny input. Du måste sätta helt nya KPIer på vad du gör (produktion av content) och de måste kopplas samman med företagets KPIer. Risken finns annars att du får en videosatsning som står för sig själv och där du inte har kontroll på användare eller data  

Hur tycker du området rörligt content utvecklas just nu?
– Mängden som konsumeras ökar extremt fort och förflyttningen sker från linjär tv. Men är linjär tv flyttas online, är det inte samma innehåll som gäller. Det som växer online är Netflix och HBO, som har helt andra affärsmodeller, som möter de traditionella tv-företagen när det flyttar online. 

Annonspengarna flyttar inte nödvändigtvis med online, Facebook Native och Instant articles, har nya affärsmodeller som inte nödvändigtvis gagnar produktionsbolag och medier.  Det finns inga garanter att du ska få en plats i det nya landskapet.

Hur bedömer du efterfrågan på content marketing?
– De kommer att behövas en videoförflyttning online framöver. Sedan har man alltid sagt att 'content is king'. Men även algoritm och räckvidd ät kung.

Vad efterfrågar kunderna för förmer av rörligt content?
– Vi har sett ytterligheterna från den kortaste filmen på Youtube, men också långa på Netflix. Det gäller att hitta rätt saker för rätt miljö. Just nu handlar det om att producera innehållet så att det fungerar i många olika fönster. Senast har det varit mycket fokus på hur man producerar för Instagram.

Hur relaterar Think Agency till stora byråer som Spoon, Appelberg, OTW som gör alla former av innehåll, även rörligt?
– Vi kommer säkert att jobba med dem. De är produktionsinriktade, säger Magnus Zaar.

Vad har ni för mål 2016?
– Ambitionen är att jobba med ett antal kunder för att visa hur vi tänker.

Omsättning?
– Vad tycker du?

I alla fall 4 miljoner kronor?
– Det ska vi göra, säger Magnus Zaar.

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...