Blanca Sjöstedt, jobbar som redaktör på contentbyrån Klintberg Niléhn och även som spanare för Dagens Opinion. Här berättar hon om hur hennes unga kompisar får göra chefernas jobb på sociala medier-byråerna.
Först trodde jag bara att det handlade om en polare som hamnat på fel arbetsplats. Fem år och en handfull bekanta med liknande erfarenheter senare står det klart. Det har blivit dags att rita om sociala medier-byråns organisationskarta.
Vi backar bandet. Vän efter en annan ger sig ut i arbetslivet och in i mediabranschen. Bara månader in på nya jobbet som content manager på en sociala medier-byrå blir deras telefonsamtal glesare, Iphonen bytt till Plus och ögonkontakten obefintlig. Ett år senare hörs vi igen när hen är ute på andra sidan. Då med en Nokia 3310 och övertygelse likt en nykter alkoholist om att sociala medier inte är coolt längre. De skapar bara stress, sömnsvårigheter och dålig självkänsla.
I början blev jag rädd och funderade på att radera Instagramappen. Men det verkar inte bara vara scrollandet och det blåa ljuset som tagit kål på mina kompisar. Förutom att tillbringa tid i sociala medier har de nämligen en annan viktig nämnare gemensamt: De har alla behövt sitta på två stolar samtidigt. Förväntats vara experter och tvingats vara juniorer på samma gång. Det utan att få varken kredd eller cash för mödan.
Många sociala medier-byråer är ju uppbyggda precis som vilket annat företag som helst. Det finns några högsta höns i toppen, en hylla tuppar på mitten och verkställande kycklingar i botten. Små flinka ben som springer. Ett lysande sätt att som nykläckt göra nytta samtidigt som man lär sig av kollegorna. Modellen förutsätter dock att mer erfarenhet och år på nacken ökar ditt värde i bolaget.
Det händer något med balansen när storkunderna plötsligt vill ha både strategi och verkställande av de pricksäkra små kycklingarna. De vet ju vad som funkar där ute. Rådgivanderollen flyttats därför nedåt och kaffekokande och budbokande tar hissen uppåt. Skoja, såklart! Resultatet? Seniorkonsulterna på tupphyllan bokar vinlunch och kycklingen blir bränd.
Blanca Sjöstedt

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...