Verkstadskoncernen Sandvik jobbar strukturerat med att bygga varumärket med content marketing och storytelling.
Koncernen, som omsätter runt 90 miljarder kronor och har uppåt 48 000 anställda över hela världen, använder storytelling till att hålla ihop och bygga koncernens varumärke, som ska täcka många olika affärsområden inom, gruvbrytningsmaskiner, verktygssystem och materialteknik. Varje vecka inleds arbetet.
– Då har vi ett vecko-content-möte, där vi kopplar upp alla ett antal nyckelpersoner från hela organisationen som jobbar inom kommunikation via video. Vi försöker vara kreativa och bestämma vilka storys och vilka kanaler vi ska använda, berättar Maline Knutsen, content marketing-ansvarig, på Sandvik.
Berättelserna, som kommunikationsavdelningen spinner vidare på, hämtas oftast internt.
– Vi har många engagerade medarbetare som bidrar med storys. Det finns även fantastiska Sandvik-kanaler, t.ex. webb-sidor, kundtidningar och YouTube-kanaler, med material vi kan använda oss av.
Sandviks koncernkommunikations-avdelning, där Maline Knutsen jobbar, försöker hitta storys som fungerar för en bred målgrupp.
– Våra kunder förstår hur man tillverkar ett skär, men det vet kanske inte den stora massan. Så vi berättar vad man använder våra produkter till, som att våra verktyg skär ut delar till bilar och flygplan. Eller som att vi skrev om en elefant som blev av med sina betar, som vi ersatte med stålbetar.
Varför ska ett börsnoterat börsföretag berätta storys för en bred publik?
– Där ingår investerarna, en av våra viktigaste målgrupper. En annan viktig målgrupp är de anställda och deras anhöriga, potentiella anställda, potentiella aktieägare och alla andra som är värdefulla för oss. Kunderna är förstås också en av våra viktigaste målgrupper.
Sandvik jobbar med kanaler som hemsidan, Twitter, Facebook och Linkedin samt den egna koncerntidningen Meet Sandvik och intranätet. Sandvik låter sina anställda curera koncernens Instagram-konto. Sandvik har även startat en blogg.
Vem som ska producera innehållet avgörs på veckomötena.
– Vi fördelar arbetet till den som har tid. Vi försöker ha kreativa och roliga möten, även om det ibland kan handla om väldigt allvarliga ämnen som berör koncernen.
Sandvik använder även byrån Spoon, som koncernen har jobbat med "väldigt, väldigt länge".
Hur gör ni för att få en publik?
– Vi jobbar väldigt mycket med våra digitala kanaler, t.ex. sociala medier, som vi vill ska driva trafik till vår web. Vi länkar också mellan våra webbplatser.
Varje torsdag, throw back Thursday, publicerar Sandvik en historisk bild med text.
– Det är oerhört uppskattat.
Hur gör ni för att utvärdera era insatser i content marketing?
– Vi har olika KPIer (nyckeltal) för content-arbetet och de olika kanalerna. I sociala medier tittar vi idag mer på engagemang och spridning än antalet följare. Med jämna mellanrum gör vi intervjuer med Meet Sandviks läsare.
Vad är målet?
– Det övergripande målet är att öka kännedomen om varumärket och stärka det. Att beskriva vad ett stort brett industriföretag gör är inte lika lätt som för ett företag med konsumentprodukter, säger Maline Knutsen.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...