Business as usual, men United Screens ska göra mer, större och bättre, berättar vdn Malte Andreasson efter att RTL Group förvärvat Youtube-nätverket.

Under 2016 ökade United Screens sin årsomsättning till 80,4 miljoner kronor, en ökning med 50 procent jämfört med föregående år och i början av 2018 meddelade United Screens att företaget förvärvas av medieföretaget RTL Group som är majoritetsägt av Bertelsmann.

Genom förvärvet hoppas United Screens kunna växa och utvecklas snabbare genom större resurser.

– Vi kommer att ge ännu bättre service till våra kreatörer, partners och kunder. Så det här handlar helt och hållet om att göra det vi gör i dag men mer, större och bättre. Online video och influencer marketing-marknaden växer med mer än 30 procent om året, så det är en fantastisk chans att åka med i exploderande marknad, säger Malte Andreasson, och fortsätter:

– Vi tror vår marknadsledarposition kommer att stärkas ytterligare i och med att RTL Group går in som ägare och gör ytterligare investering i bolaget. Det som händer nu är att vi får resurser att bygga vidare och förstärka den positionen.

Under 2018 planerar United Screens att växa framförallt genom att bli fler inom organisationen.

– Redan nu så har vi sju öppna tjänster. Bland annat söker vi KAM (storkundschefer), projektledare, partner manager och kommunikatör till vår svenska verksamhet.

United Screens kommer att fortsätta erbjuda samma två huvudprodukter som tidigare, dels influencer marketing på en eller flera plattformar såsom Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat, bloggar och Twitch.

– Här kör vi just nu kampanjer för bland andra Electrolux, Lego och Eucerin.

Och dels reklamräckvidd inom United Screens brand safe-nätverk på Youtube.

– Där har vi nu kampanjer för kunder såsom HSB, Burger King, If och Findus. Sedan förra året har vi erbjudit programmatiska kampanjer till de kunder som köper reklamräckvidd av oss, vilket vi ser att det är fler och fler kunder som väljer. Det är en spännande utveckling tycker vi.

– Influencer marketing och reklamräckvidd är våra två huvudprodukter, och så kommer det att förbli. Kärnan i vår idé är att göra nytta för de hundratals kreatörer som är anslutna till oss. Därför kommer vår affärsidé alltid att förbli att utveckla deras tittarsiffror.

United Screens gör några få justeringar av roller inom organisationen.

– Det är inget omvälvande, utan dessa justeringar görs för att kunna växa som organisation. Det görs även för att vi ska göra mer av det vi är bra på, inte för att vi ska ändra riktning och göra något annat.

Hur involverade kommer RTL Group att vara i verksamheten?
– Under hela processen har RTL Group hela tiden varit väldigt noggranna med att påpeka att de vill att vi fortsätter att arbeta precis som vi har gjort tidigare. Vi tycker att det är väldigt inspirerande att vi har en ledare inom digital, content och broadcast som ägare och sparringpartner, och att de delar vår vision och strategi om online video.

– RTL Group är redan nu det ledande Europeiska mediebolaget inom online video med MPNer som till exempel StyleHaul och Divimove. United Screens kommer att komplettera RTL Groups pan-Europeiska MPN-närvaro med toppkreatörer i Norden och vi ser fram emot att dela kunskap och expertis med de andra MPNerna i RTL Groups familj.

– Dessutom ser vi samarbetsmöjligheter i Norden med RTL Groups andra företag, såsom produktionsarmen FremantleMedia.

Hur utvecklas Youtube-marknaden för er?
– Vårt tittande har ökat ännu snabbare än vad vi trodde var möjligt under det senaste året. Vi har nu en bit över en halv miljard visningar per månad, vilket innebär att våra kunder nu kan nå ut till 25 procent av alla 18-44 åringar i Sverige på bara en vecka när de köper en reklamräckviddskampanj hos oss. I publiken under 45 har vi inga problem att mäta oss i räckvidd med till exempel TV3 och Kanal 5. Vi räknar med att detta fortsätter att utvecklas och blir ännu större, medan konkurrenternas förmåga att leverera räckvidd minskar.

– Dessutom har vi en stark position på marknaden gentemot kreatörer och youtubers, och har de flesta av de absolut största inom premiumsegmentet på Youtube. Idag jobbar vi med Therése Lindgren, Johan “Matgeek” Hedberg, Alan Walker, Sp4zie, Linn Ahlborg, Thomas Sekelius, Felicia Bergström och många fler.

United Screens ska, enligt ett pressmeddelande, utveckla datadrivna system för kreatörer. Vad det innebär, vill inte Malte Andreasson, konkretisera.

– Nej, det måste vi få behålla för oss själva tills det är dags för lansering.

Hur ser treårsplanen ut för United Screens?
– Det finns en väldigt exakt plan för vad vi vill göra ända till slutet av 2020, men den behåller vi för oss själva tills vidare. Jag nöjer mig med att säga att ’större’ är temat.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...