Mediebranschen må krisa, men mediebyråernas årliga event Stockholm Media Week ökar ändå biljettförsäljningen.
För elfte året i rad arrangerar branschföreningen Sveriges Mediebyråer Stockholm Media Week. Det är ett två dagars-event som är tänkt att lyfta aktuella marknadsförings- och mediefrågor. I år smäller eventet av på China Teatern i Stockholm den 20-21 maj. Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, ser fram emot den årliga mötesplatsen för landets medierådgivare.
– Det ser bra ut med anmälningarna, vi kan inte få in mer än 30-40 personer till. Det är bättre än förra året. Det brukar vara ungefär 400 personer i salongen i taget men vi räknar med att ha ungefär 800 unika besökare under de här dagarna. Besökspassen är inte personliga, säger han.
Ett besökspass kan alltså delas av flera personer, så länge det bara används utav en person åt gången. Ett pass kostar 8 995 kronor.
– Målgruppen är huvudsakligen mediebyråerna och deras kunder. Vi vill vara branschens temperaturmätare och ta upp det som vi tycker borde vara aktuellt för alla som verkar inom marknadskommunikation. Förhoppningsvis lyckas vi sätta fingret på hur utvecklingen ser ut och hjälpa företag att bli bättre.
Det är totalt 80 personer som kommer att stå på scen under de två dagarna. Staffan Slörner vill puffa för många. En av dem är Fredda Hurwits, global chef för mediekoncernen Havas Group. Hon sätter upp några av de största sponsor- och medieaffärerna i världen. Sedan kommer även SVTs vd Hanna Stjärne, Allers vd Bodil Ericsson Torp och tv-profiler som Jan Sherman och Manfred Aronsson och många fler.
Programmet är upplagt i block färgade av företeelser som Sveriges Mediebyråer anser vara avgörande i branschens utveckling. Ett av blocken handlar om rörlig bild och förflyttningen från linjär tv till on demand-alternativ. Ett annat är avsatt för content marketing.
Finns det en röd tråd eller en genomgående trend som präglar årets program?
– Redan förra året pratade vi mycket om automatisering, det kommer vi att fortsätta med. Men det har också kommit en mottrend till det. Content marketing är ett av bevisen på att det blivit ännu viktigare med personlig och nära kommunikation.
Personligen, vad ser du mest fram emot?
– Det coolaste vi har på programmet tycker jag är världens största e-sport kanal Twitch. Stuart Saw, regionschef för Europa kommer att prata.
Twitch har över 100 miljoner fasta prenumeranter. Det är en sajt som ursprungligen kommer från gamingvärlden.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...