Bakom MFG Publishing & Content står ett stjärnspäckat team som tror sig ha hittat sättet att driva framtidens medieföretag.

MFG står Modern Family Group, och det leder förstås tankarna till Kinneviksbolaget MTG, Modern Times Group. MFG ägs av Johan Sjökvist, tidigare vd för Starcom, kommunikationskonsulten Anders Nilsson, entreprenören Mats Jämterud, Linda Clarenbring, tidigare Aftonbladet och Bonnier samt Laila Bagge, bloggare och låtskrivare. Modern Family Group driver bloggar som av Zara Larsson, Cecilia Blankens, Johanna Toftby och Malin Gramer.

– Bloggarna blev de nya journalisterna. Mycket av innehållet på nätet kom från bloggarna. Däri föddes tankarna på bloggarna kan göra sina egna magasin, berättar Linda Clarenbring, som tillsammans med Laila Bagge hade startat magasinet Modernmom december 2012, när de övriga delägarna anslöt sig.

– Vi tyckte idén var svinbra. Det var precis det här som vi tror fler profiler, annonsörer, byråer och samarbetspartners, letar efter, säger Johan Sjökvist, och listar tre fördelar med upplägget:

• Det är digitalt och mobilt, magasinen produceras snabbt och kostnadseffektivt.
• Affärsidén bygger på innehållstrenden som inte "bara är avsättningsytor för kampanjer", utan där publiken får hjälp att engagera sig, skapa djupare kunskaper om tjänster, varumärken, produkter och förstås ska även ska köpa sakerna.
• Starka personligheter, som driver bloggarna, kan bli ambassadörer, eller influerare, alltså personer som hjälper till att skapa relationer med läsarna och även var läsarnas röst och ställa frågor till företag och varumärken.

Dock vill inte MFG jämföra sig med bloggnätverk som Finest och Devote.

– Bloggnätverken är en av anledningarna till att jag ville starta ModernMom. Profiler skall inte behöva tvingas in under andra varumärken och bara vara en i mängden, säger Linda Clarenbring.

MFG ser annonser som den stora intäktskällan. Intäkterna fördelas ut till bloggarna, med arvoden satta efter hur kommersiellt attraktiva de är.

– Annonsfinansiering fungerar hyfsat. Men efterfrågan är större på native och sponsrade inlägg. Vi frågade läsarna. 85 procent tyckte det var bra eller mycket bra att de fick en chans att se vad profilen rekommenderar, säger Johan Sjökvist.

Vilka är konkurrenterna?
– Det finns andra som gör liknande saker, men konkurrensen finns främst i gammelmedia, populärpress och tv. Varje profil hos oss har konkurrenter om publiken.

Var är ni om ett år?
– Då har vi nog dubblat intäkterna och tripplat antalet profiler och rört oss utanför den målgrupp vi har i dag med 99 procent av läsarna är kvinnor 20-55 år. Vi kommer att ha produkter och paketeringar för andra målgrupper, egna nyhetsbrev och samlingssajter. Vi kommer att jobba med event och skapa en egen produktion av content för att hålla kvaliteten. Internationellt pratar man om den här typen av företag som digitala talangbyråer, vi är inte riktigt där än, men har gärna de långa relationerna med profilerna.

Hur mycket intäkterna får bloggarna?
– Profilerna ska ha en betydande intäkt. De största bloggarna i Sverige har ett antal miljoner i intäkt, som Kenza och Blondinbella. Vi tycker alla starka profiler ska sikta högt, även om vi inte kan lova miljoner på kort sikt, säger Johan Sjökvist.

Han tycker att det är "snudd på tragiskt hur dåliga de traditionella medierna är på att veta vad man ska göra".

– Om man tittar hur snabbt våra egna profiler bygger upp en räckvidd i klass med gamla inkörda medievarumärken så är det förvånande att de inte gör speciellt annorlunda än vad de alltid har gjort, förutom att hårdra på rubrikerna och marknadsföra sig på Facebook. Det är Google, Facebook och internationella aktörer som vi jämför oss med, jag tycker inte att något av mediehusen gör något speciellt innovativt.

MFG kan erbjuda 250 000 unika besökare och 2 miljoner sidvisningar per vecka, enligt Google analytics.

Hur går det till att bygga den publiken?
– Profilerna är duktiga på sina Instagramflöden. Det handlar mycket om att ständigt utveckla sitt sätt att blogga. Samtidigt som bloggaren skall underhålla din trogna läsare måste de hitta nya vinklar som lockar ny trafik. Rubriker och bildmaterial är otroligt viktigt likaså att hitta de bästa sätten att driva in läsarna till bloggen via till exempel Instagram, säger Linda Clarenbring.

Hur tänker ni kring appar?
– Det känns helt onödigt. Varför ska man lägga pengar på en app som levererar samma innehåll som den egna sajten. Och vi skulle snart få en teknikavdelning som är större än redaktionen.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...