När VR-headset som Oculus Rift släpps på marknaden, ska byrån Sticky Beat redan vara i full gång med att utveckla virtuella upplevelser för kunderna.
– Vi ser en stor potential i VR (virtual reality) och när tekniken väl är mogen får 3D en ännu större plats i digitala upplevelser framöver, säger Malin Ingevall, vd för Sticky Beat.
Det har länge pratats om VR. Först nu när hårdvaran, sensorer och högupplösta små skärmar, blivit tillräckligt bra och billiga tack var utvecklingen för mobiltelefoner, har det blivit möjligt att göra VR-headset tillräckligt billiga. Parallellt med VR tar även augmented reality (förstärkt verklighet) med Microsoft, med sin Hololens, samt Magic Leap, som Google investerar stort i, är några tydliga exempel som Sticky Beat ser det.
VR kommer att ta stora steg framåt när utrustning och headsets blir vanligare hos privatpersoner. Samsung Gear VR är glasögon som ansluts till en mobiltelefon, Note 4. Oculus Rift är en större historia, snarare ett headset med inbyggda glasögon, som ansluts till en dator.
Sticky Beat har investerat i ett utvecklingskit för Occulus Rift, dator, program, för 10 000 kronor. Ännu har inte Sticky Beat genomfört något skarpt kundprojekt där Oculus Rift använts. Men byrån upplever att det finns ett stort intresse hos kunderna".
– Vi vill ligga i framkant och kunna reda ut i vilka sammanhang en VR-upplevelse kan göra nytta. Vi för förhandlingar med tre företag nu.
Sticky Beat har dock utvecklat hel del upplevelsebaserade tjänster, om än inte för VR. ICA Kvantum i Karlstad har köpt ett shoppingspel där kunderna kan spela till sig rabatter i butiken. Nöjesfältet Liseberg har köpt en app för alla som köar till berg och dalbanan Helix. Med appen kan alla som köar interagera med varandra och tävla om ett expresspass.
Med mer fullödiga VR-system, öppnas nya möjligheter.
– Allt fler kommer att vilja ge sina kunder upplevelser. Med VR blir upplevelserna större.
Malin Ingevall räknar med att Oculus Rift släpps under året i Sverige. Men det lär dröja innan gemenene man går med någon form av VR set på huvudet, så det handlar mer om att erbjuda upplevelserna på plats med stationär utrustning i början.
– Till en början kommer Oculus Rift att användas mer under event och på fysiska platser, som att en resebyrå där kunderna kan kliva in i den virtuella världen på plats i Karibien.
Malin Ingevall tycker att Oculus är "lättjobbat"
– Det innebär att vi kan skapa upplevelser som kan flytta människor digital. En dröm är att ta fram en tjänst mot mobbing där användaren får uppleva hur det känns att vara den utsatta. När vem som helst kan hamna i den mobbades skor och känna vad det egentligen handlar om tror vi att det kommer tas fler och kraftfullare initiativ mot mobbing i skolor och på arbetsplatser.
Malin Ingevall tror också att KBT (kognitiv beteendeterapi) där patienter kan få hjälp att bearbeta sina fobier eller träna på obekväma situationer i en virtuell värld är ett stort framtida tillämpningsområde.
Sticky Beat flaggar också för att VR inte kommer att vara en picknick.
– Att göra trovärdiga upplevelser i 3D innebär mycket jobb. Eftersom VR är relativt outforskat finns det också mer utmaningar än de rent tekniska. Det finns ganska lite kunskap om vad som fungerar bra och vad man bör undvika. Här kommer det hända en hel del saker närmaste åren.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...