Marknadsföringstjänsten Haaartland (ja, det ska vara 3 x A) står inför lansering i november. Niklas Lohmann, vd för företaget, berättar hur tjänsten är tänkt att revolutionera marknadsföringsbranschen.
Haaartland startade för drygt 1,5 år, då grundarna ansåg att det saknades ett verktyg till rikta marknadsföring exakt. Tjänsten går ut på att låta algoritmer gå igenom miljontals sociala dialoger och innehåll för att kartlägga specifika målgruppers aktiviteter och samtal på nätet.
– Det handlar om att förstå marknadsnischer, frågeställningar, så kallade influerare, språkbruk och kanalpreferenser så att företag och organisationer ska kunna styra sin marknadsföring dit där den är mest relevant, säger Niklas Lohmann, vd för Haaartland.
Tanken är att marknadsförare ska låta big data avgöra valen av format, kanal, hashtags, publiceringstidpunkt, språkbruk och influerare.
– Komplexiteten inom marknadsföring har fullkomligt exploderat med allt det digitala. Alla ner till enmansföretaget har plötsligt råd att marknadsföra sig. Det är ett jätteskifte som pågår just nu. Big data, machine learning och andra teknologier kan därför vara extremt användbara för användaren.
Just nu behandlar Haaartland innehållet som finns i sociala kanaler. Inom kort ska tjänsten också kunna gå igenom öppna data så som bloggposter, diskussionsposter och artiklar.
Hur ser affärsmodellen ut?
– Vi har en freemium-modell, där användarna börjar gratis och fortsätter gratis om de så önskar. Men vi kommer att addera premiumtjänster framöver.
Finns det en risk att företag tappar intresset efter bara en sökning då de fått nys om var kunderna befinner sig?
– Haaartland är till för att man ska lära sig förstå sin marknad och bygga en publik. Det tar tid. Det räcker inte med att göra en sökning eftersom allt förändras hela tiden numera. Det är som Steven King sa “If you want to be a writer, you must do two things above all others: read a lot and write a lot.”
Bolaget ägs av grundarna. Men ett antal affärsänglar på väg in i Haaartland, Inga papper är påskrivna och Niklas Lohmann vill inte avslöja vilka. Bolaget har även fått stöd av Propel Capital och Sting genom deras fastforward-program. Tjänsten är utvecklad inhouse.
– Vårt mål är att gå från privat till öppen beta innan november är slut och att ligga på över 1 000 användare via viral tillväxt till årsskiftet.
Haaartland har precis rekryterat Peter Björklund, tidigare chefsutvecklare för Aftonbladet TV, som teknisk chef (CTO).
– Jag ser gärna att vi är 500 anställda inom några år och utgår just från Stockholm. Hela grundar-teamet är otroligt stolta över att vara en del av sthlm-tech eco-systemet. Även om vi varit internationella från dag ett med en av grundarna från Indien. Stockholm med allt som det står för är hubben. Det skulle vara kul att visa att Stockholm inte bara är ledande inom områden som musik, spel, fintech, utan även inom marketingtech.
Hur marknadsför ni er?
– Vi gör mycket top-funnel (tidigt i kundprocessen) marketing som sociala medier och content marketing. Men själva tjänsten i sig innehåller många virala features som gör att den kommer att marknadsföra sig själv i viss mån.
När Niklas Lohmann får frågan om vilka som är företagets konkurrenter nämner han omvärldsbevakare som Bottlenose och smalare appar som BuzzSumo. Ingen med exakt samma erbjudande Haaartland.
– Det svåra för oss, likt för alla innovationer, är att få folk att prova. Det är inte förrän man testar själv som det blir tydligt hur bra tjänsten är. Tidigare drev jag en contentbyrå och ansträngde mig för att känna till influerare inom det området. Jag trodde att jag skulle känna till alla namn som kom upp när jag gjorde en influerar-sökning i Haaartland. Men det gjorde jag inte alls. Jag kände bara igen cirka 10 procent av namnen som dök upp i sökningen. Första reaktionen var att underkänna teknologin men efter att jag börjat titta närmre på de profiler tjänsten tagit fram insåg jag att det stämde. Det var då håret reste sig.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...