Vi skriver i denna utgåva om hur en pr-byrå startar ett it-magasin för en kunds räkning, en kund som inte tycker det finns några medier som skriver om hur digitala affärsmodeller påverkar företag, att förstås för att i slutänden driva affärerna för kunden, ett globalt it-företag. Det är tredje gången på ett halvår som jag hör om hur pr-byråer startar medier.
Jag tror vi får se allt fler exempel på detta fram över. Jag har själv varit med om att startat några sajter, Dagens Media år 1998 och Dagens Opinion år 2010. Den första gången var det ingen större fråga att skaffa en stor publik. Det liksom hände. Vi höll rågången, skrev om sakerna vi visste fanns i målgruppens hjärnor. År 2010 var det betydligt tuffare att skaffa en publik. Då hade de sociala medierna byggts ut. Det var mobilen som var plattformen.
Publiken förväntar sig att de ska nås av nyhetsuppdateringar, via kompisar, via elnätet. Mediernas sajter anses inte ens nödvändiga på sina håll. Ingen surfar ändå dit. Bonniers stolta medieprojekt Kit har knappt ens någon sajt.
I denna kontext får företag och organisationer för sig att starta egna magasin. Det är logiskt. Det som mer sällan brukar diskuteras är hur dessa sajter ska få en publik. Linkedin kan var ett sätt, rekommendationsnätverket Sprinkle ett annat. Vad jag efterlyser är kraftfulla verktyg som för ut rätt innehåll till rätt publik. Är det någon som kan mycket om dessa verktyg? Hör av er så kan vi fika.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare Beaconomist, rolf@beaconomist.net

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...