Mediekoncernen Stampen har sjösatt en ny sajt. Den ska kännas 2018, berättar Monica Zetterberg, chef för Stampen Media Services.
Stampens nya sajt Stampen.com har tagits fram inhouse under ledning av den nybildade produktionsavdelningen Media Services.
Chef för den nybildade avdelningen är Monica Zetterberg som berättar om den nya sajten.
– Utöver våra tidningstitlar är Stampen.com en av våra främsta informationskanaler där vi möter våra olika målgrupper och där många får sitt första intryck av Stampen som koncern. Det är därför viktigt att webbplatsen återspeglar våra olika verksamheter och den tid vi lever och verkar i.
Den nya sajten har delvis även tagits fram då den förra var bristfällig både vad gäller information- och design. Bland det nya och uppdaterade innehållet finns nu Stampens historia, publicistiska idé och hållbarhetsarbete.
– Därför ville vi göra en uppfräschning så att stampen.com också reflekterar vad bolaget står för.
I strategin för framtagandet av den nya sajten fanns ledorden användarvänlighet och enkelhet.
– Vi ville skapa en enkel sajt med fokus på rubriker och information. En ren, snygg och modern sajt med lokal förankring. Det ska vara enkelt för besökaren att hitta den information hen söker och det ska vara lika enkelt att besöka sajten oavsett vilken enhet besökaren befinner sig på.
Monica Zetterberg förklarar att sajten vänder sig till de som har ett intresse i Stampen AB eller något av bolagen inom koncernen vilket kan vara journalister, annonsörer och prenumeranter, nuvarande och potentiella medarbetare och ägare med flera.
– Vi har bland annat sett ett behov av att särskilja de två affärsområdena Stampen Media och Tryck & Distribution tydligare, vilket vi numera gör direkt på startsidan. Besökare kan nu ta del av övergripande information om de båda verksamheterna för att sedan på egen hand klicka sig vidare till de olika bolagen för mer information.
Media Services har även skapat en egen ingång för den som är intresserad av att jobba på Stampen.
– En annan viktig insikt vi tagit med oss i arbetet med den nya sajten har varit att tydliggöra kontaktvägarna in i organisationen. Tidigare gick alla förfrågningar till en och samma mejladress, vilket skapade onödiga och krångliga ledtider för att svara på mejl, medan vi nu har försökt separera exempelvis jobbförfrågningar, prenumerations- och annonsärenden liksom pressförfrågningar. Vi hoppas på så sätt kunna förbättra nivån av upplevd kundservice till de personer som kontaktar oss – oavsett vilket område det gäller.
Kan du berätta lite mer om produktionsavdelningen Media Services?
– Media Services arbetar som en gemensam funktion med ett brett spann av produktlösningar som ligger i framkant både digital som print och möter kunderna i kanalerna de vill vara i. Vi jobbar bland annat med all form av printlösningar, digital display, web design, videoproduktion, native, seo & sem och social medier-management.
Tanken är att Media Services ska vara ”ett komplett marknadsföringsteam som levererar lösningar från koncept till verklighet”.
– Våra processer är organiserade efter funktion och inte efter distributionskanal, vi är en gemensam avdelning med specialister inom olika medieslag.
Monica Zetterberg vill inte kommentera den specifika summan för framtagandet av sajten.
– Men bortsett från inköp av bilder så har allt arbete skett inhouse, vilket betyder att intäkterna och kostnaderna för sajten stannar inom koncernen. Målsättningen har dock varit att vara kostnadseffektiv i största möjliga mån då vi haft andra saker att prioritera det senaste året.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...