Mer samarbete mellan contentbyråer och tidningsredaktioner. Det är en av sakerna Johanna Öberg på Stampen Media Partner tror på.

Johanna Öberg är sedan två månader vd för Stampen Media Partner, där är mediekoncernen Stampens portföljbolag med innehav som OTW Communication, OTW TV, Minnesota, Modern Women Media, Wallstreet och Mobiento. Bolaget omsätter runt 550 miljoner kronor. Johanna Öberg kommer från Kinneviksfären och har bland annat jobbat som global försäljningschef för Metro, men rapporterar nu till Stampens koncernchef Martin Alsander.

Hur ser planen ut?
– Stampen har under 2014 gjort en fantastisk uppryckning och halverat bankskulden och fördubblat det operativa resultatet. Mitt uppdrag är att se till att trenden håller i sig och helst ökar, säger Johanna Öberg.

Vad prioriterar du?
– Dels har varje bolag en utvecklingspotential i sig. Men jag tror också vi har starka utvecklingsmöjligheter genom att jobba tillsammans på Stampen, Stamen lokaltidnignar och Stampen. Vi har en massa kompetens på alla sidor som behöver få en tydlig utveckling.

Förvärvsplaner?
– Jag tror det kommer att ske förändringar hela tiden. Om man inte vaknar varje morgon och är sugen på förändring ska man nog inte jobba i mediebranschen.

Du har möjligheter att förvärva?
– Ja.

Vilka större trender och förändringar ser du i mediebranschen nu?
– Visste jag vad som skulle hända skulle jag få ett stort pris. Mediebranschen är inne i en superstor och snabb förändring och man måste vara följsam och mjuk i knäna. Vi behöver anpassa oss både en och tre gånger. Det blir otroligt viktigt för oss att vara relevanta för våra besökare i alla mobila kanaler. Vi har en stor fördel av att vi har en content-produktion på alla sätt (OTW och alla redaktioner) och att vi genom den kan bli viktigare för både läsare och annonsörer.

Men ni sålde nyligen Appelberg till Mediaplanet?
– Vi har ju OTW och de har precis etablerat sig i Göteborg, vår tidningshemmamarknad. Där ser vi en spännande tillväxt. Vi tror också att OTW Communication och OTW Television har en stor potenteial eftersom allt fler efterfrågar rörlig bild.

Så ni ser content-byrån OTW som en leverantör även till era redaktionella tidningar, som Göteborgs-Posten?
– Det tänker man att det skulle var smart att göra.

MERA OM
Mediekoncernen Stampen omsatt 4,6 (4,9)miljarder kronor under 2014. Rörelseresultatet låg på 61(256) miljoner kronor.  Resultatet efter finansiella poste lågt på -553 (-862). Stampen driver tidningshus som Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, TTELA, Nerikes Allehanda och Vestmanlands Läns Tidning.

 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...