Sedan 2011 har content-byrån Spoon producerat byggföretaget Skanskas kundtidning. När contentbyrån presenterade en flerkanalslösning hoppade företaget på. Med en rad digitala kanaler och ett "bookazin" ska Skanska nå fler.

I samband med att Skanska lanserade en ny sajt ville de lägga om kommunikationen för att nå ut bredare. Spoon presenterade därför en flerkanalsstrategi i kundtidningens ställe. Målet är att med en ny taktik få Skanskas varumärke att flyttas från storskaligt byggföretag till en mer kundnära bostadsutvecklare. Företaget hoppas även kunna öka kundlojaliteten.

Det nya konceptet utgörs av tre olika nyhetsbrev samt strategier och content för Facebook, Pinterest, Instagram och Youtube. Dessutom kommer Skanska att ge ut ett bookazine, en hybrid mellan bok och magasin, en gång om året. Innehållet i Bookazinet Hemkär består av inredningsinspiration och konkreta råd. Det distribueras till alla som köpt en bostad från Skanska de senaste fem åren. Tanken med den nya kommunikationen är att nå människor i alla stadier av köpprocessen.

Hur skiljer sig det nya innehållet från det i den gamla kundtidningen?
– Innehållet i det ursprungliga kundmagasinet var framförallt inredningsbaserat på en nivå som gjorde att magasinet kunde mätas med de ledande titlarna på marknaden. Inredningsinspiration och trender finns kvar i det material vi nu tar fram, men nu finns även en spännande bredd av olika typer av artiklar – om arkitektur, design, miljö och inblickar i Skanska Nya Hems verksamhet, säger Anna Gardberg, redaktör på Spoon.

Varför tre nyhetsbrev? 
– De olika nyhetsbreven möter olika behov och målgrupper. 

Ett heter Välkommen hem och vänder sig till de som gjort en intresseanmälan för Skanska Nya Hems bostäder. Det skickas ut tio gånger per år, bland annat i samband med Skanska Nya Hems visningsdagar. Brevet innehåller aktuella nyheter om boendetrender och inredning, och med information om aktuella bostäder.

Sedan produceras även nyhetsbrevet Hemkär som går ut till de som köpt en bostad från Skanska Nya Hem. Innehållet bygger bland annat på inredningsinspiration och går ut sex gånger per år.

Det tredje nyhetsbrevet, Välkommen som kund, är till de som just skrivit på för en ny bostad, samt till samma personer några månader före inflytt. Dessa brev innehåller praktiska råd om val av inredning och tips inför flytten. Brevet ges ut två gånger till varje ny kund.

Hur kommer ni att jobba med innehållet i sociala medier?
– På Instagram läggs inspirations- och ögonblicksbilder upp, på tema inredning och vad som händer i aktuella nya kvarter. På Pinterest finns inspirationsbilder för hemmets alla rum och aktuella lediga bostäder.

Facebook används för att ge följare aktuella uppdateringar från pågående byggnationer och inredningsinspiration.

Vad kostar det nya konceptet?
– Vi valde att ta fram en kostnadseffektiv lösning som gör att vi når många fler än med bara ett magasin till de som köpt en bostad. I stort sett handlar det om samma peng.
 

MER OM SKANSKA
Skanska är ett storskaligt projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbygge Skanska jobbar även med utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare varav ungefär 250 arbetar med bostadsutveckling. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 1 700 bostäder under 2014.

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...