Spoons nya Malmöchef Divya Ostwal berättar om uppdraget att leda contentbyrån i södra Sverige med thick data.
Divya Ostwal axlar ansvaret som byråchef för Spoons Malmökontor. Hon kommer senast från digitala kommunikationsbyrån Kan och ska leda Spoon-kontoret genom att hitta kopplingen mellan insikt, strategi, konceptutveckling och kreativt utförande, en koppling som kallas thick data, något Divya hoppas ska ge den udd som krävs för att leda kontoret hos en av landets största contentbyråer.
– Thick data hjälper företag förstå sina kunder bättre genom att kombinera kvalitativ och kvantitativ data. Kvalitativ data fångar upp insikter kring konsumenters vardagsliv, till exempel via intervjuer och samtal. Kvantitativ data samlar in statistisk om köpbeteenden och andra viktiga mätpunkter. Tillsammans bidrar de till en bättre affär och ett starkare varumärke för våra kunder, säger Divya Ostwal och fortsätter:
– Min kunskap om thick data och förmåga att arbeta insikts – och datadrivet hoppas jag kommer att bidra till att vidareutveckla byråns erbjudande. Jag ser fram emot att lära mig nya saker, att växa och bli ännu bättre tillsammans med det fantastiska teamet på Malmö-kontoret, säger Divya Ostwal.
Vad blir ditt uppdrag?
– Som agency director på Spoon hoppas jag kunna tillämpa de insikter jag fått från min fleråriga erfarenhet på olika byråer. Mitt mål är att leda teamet och våra kunder genom denna utveckling och se till att vi växer och är lönsamma. En viktig del av denna roll är att inte glömma att skapa magi tillsammans.
Hur anser du att marknaden utvecklas?
– Marknaden för content växer i Norden, visar Spoons senaste undersökning. Under de senaste åren har marknaden mognat och i dag förstår de flesta vikten av content. Frågan är inte längre om företag ska jobba med content marketing, utan snarare på vilket sätt de ska göra det på.
Hur ser du på utvecklingen av content marketing?
– I framtiden blir det ännu viktigare att hitta nya insikter och förankra dessa i strategin och innehållet. Dagens konsumenter kräver en mer integrerad kundupplevelse, och där spelar innehållet en avgörande roll. Det handlar om att lista ut hur innehållet ska få varje interaktion med kunden att bli mer effektiv. Högre krav kommer ställas på att innehållet känns relevant och intressant för målgruppen, vilket betyder att vi måste jobba mer insikts – och datadrivet.
Så vad är då bra och relevant content 2018?
– Bra content bygger förtroende med kunder och hjälper företag att uppnå sina övergripande affärsmål.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...