Redan under sitt första år räknar byrån Brand Publishing med en omsättning med tvåsiffriga belopp.
Byrån startade i april i år när Spoon bröt loss två personer som jobbade med native. Idag jobbar åtta personer på byrån, berättar vd Christian Dahlborg då värvad från sajten Pricerunner.
– Vi har självklart fortsatt på spåret med native advertising och har inlett samarbete med fler publicister som vi hjälper med att utveckla intäkterna men även förbättra deras användarupplevelser.
Bland publicisterna finns 203 Web Group, Bonnier, Pricerunner, Dagens Nyheter, Alla Bolag och Dagens Industri. Brand Publishing hjälper till med att sätta upp en native-plattform på sajter som saknar en redaktionell miljö, exempelvis Pricerunner som i stort sett är en produktlista.
– Annonsörerna får utrymme och innehåll i samma paket.
Brand Publishing och publicisten säljer in native-annonserna, som sedan skrivs av frilansare. Annonserna anpassa beroende på var användarna befinner sig på en sajt. Tanken är att användarna ska påverkas med rätt budskap och text beroende på var beslutsprocessen (kundresan) användaren befinner sig.
Native-annonserna anpassas även efter den redaktionella miljön.
– På Di.se ska vi ha samma slags språk som sajten har.
Brand Publishing vill även erbjuda content hubbar och har levererat en till Svea Ekonomi, Svea Content, som kan sägas vara beställarens branded content-kanal.
De anställda på Brand Publishing är samtliga "kommersiella redaktörer" med en säljare som undantag.
Christian Dahlborg räknar med att komma upp i 15 miljoner kronor i omsättning under 2015. Och han räknar med fortsatt tillväxt.
– Det tror jag definitivt. Vi ser en tillväxt inom content för att det går att kommunicera mer relevant särskilt när annonseringen flyttar till mobilen.
Vad är nästa steg?
– Vi ha vuxit ganska mycket de senaste sex månaderna. Självklart ska vi försöka komplettera vårt erbjudande med ännu mer intressant journalistik och vi vill också fördjupa oss ännu mer i strategiska samarbeten med kunderna, säger Christian Dahlborg.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...