Det senaste året har contentbyrån Spoon etablerat kontor i både Norge och Finland. Beaconomist har intervjuat Johan Andersson, chef för Spoons internationella expansion, om framtidsplanerna och hur de nordiska marknaderna skiljer sig åt.
– Vårt mål är att bli ett internationellt superbrand inom content marketing. För att uppnå det behövs självklart riktig internationell närvaro. Vi erbjuder redan kommunikationslösningar för fler marknader än där vi finns på plats men det är en annan sak att etablera en fysisk närvaro. Vi hoppas kunna göra det på fler håll för att plocka upp fler internationella samarbetspartners, säger Johan Andersson.
Han vill inte säga något om var på kartan nästa kontor kommer att öppna. Anledningen till att Spoon etablerades i Norge och Finland var att Spoon redan hade verksamhet i länderna. Dessutom kändes det som ett naturligt steg för byrån att växla upp genom att täcka fler nordiska länder.de redan samarbetade med flera företag i länderna.
Finns det några kriterier för intäkter, antal kunder eller liknande för att en marknad ska förtjäna ett eget kontor?
– Nej, vi tittar framför allt på två saker. För det första vill vi expandera i en riktning som servar våra befintliga kunder på ett bra sätt. Samtidigt vill vi att Spoon ska tillföra något på den nya marknaden.
Många företag försöker hantera den nordiska marknaden som en kommunikationsenhet.
Går det?
– Ja, men det är viktigt att ha respekt för att det finns olikheter.
Det har gått ett år sedan Spoon öppnade i Norge och Finland. Sverige är fortfarande företagets största marknad men Johan Andersson anser att starten har gått bra i båda de nya nordiska länderna.
– I Finland har vi haft en rivstart genom att vi fick in kunden Wärtsilä, leverantör av fartygsmotorer. I Norge har vi provat oss fram med befintliga kunder men har sedan starten också hunnit vinna några mindre och ett större kontrakt.
Vilka är era främsta konkurrenter?
– I Sverige så är det de traditionella spelarna inom branschen så som OTW och Appelberg. Internationellt sett så ser vi potentiella kunder röra sig bland företag som John Brown Media och Story Worldwide.
Johan Andersson säger att det är värt att påpeka att branschen genomgår en stor förändring. När Spoon deltar i Pitchar möter de alla möjliga typer av företag, både pr- digital- och reklambyråer.
Hur upplever ni att de olika marknaderna (Norge Sverige, Finland) skiljer sig från varandra?
– Jag ska försöka dra några slutsatser av den korta tid vi funnits på plats utomlands. Finlands marknad är likartat Sverige och har stora duktiga världsledande industriföretag. Det finns ett stort intresse för digitalisering, vi har gått in och tagit över den processen hos flera finska kunder. Norge har en starkare hemmamarknad. Där finns ett något större fokus inåt. Uppdragen ser olika ut men gemensamt hos de norska kunderna är att de vill veta mer om content marketings effekter.
Han berättar att det som skiljer Contentsverige från andra nordiska länder är att nativeannonseringen har exploderat.
– Det startas nya nativeredaktioner överallt.
Klassisk Värvetfråga, vill du rekommendera något?
– Ja, de som söker en bra spaning kring content marketing kan kolla in skådespelaren Kevin Spacey på det amerikanska branscheventet Content Marketing World, avslutar Johan Andersson.
KOLLA IN DET HÄR

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...