När den globala content-konferensen Content Marketing World 2017 går av stapeln 6 september i USA är den svenska contentbyrån Spoon nominerad i kategorin Årets stora byrå. Spoons marknadschef Björn Owen Glad är förväntansfull.

Fler än 4 000 personer, från fler än 550 företag från olika branscher och länder förväntas dyka upp på Content Marketing World i Cleveland, Ohio. Spoons marknadschef Björn Owen Glad är en av dem och har precis landat i USA när Beaconomist får tag på honom via mejl.

Content Marketing World är världens största content marketing-konferens. Drygt 4 000 deltagare från ett femtiotal länder och de absolut främsta talarna i branschen. Det är ett jättebra tillfälle att hämta hem ny kunskap och inspiration, och förstås en möjlighet att knyta nya kontakter”, skriver Björn Owen Glad.

Vad hoppas du få ut av konferensen?
”Det som sägs här ligger oftast ett eller ett par år före det som händer i Norden, så jag vill plocka upp trender som vi kan översätta till våra förhållanden och göra oss ännu vassare tillsammans med våra uppdragsgivare”.

Vad kommer det att pratas om på konferensen?
”Konferensen är ganska bred och avhandlar allt från ai till organisationsfrågor. I år finns det en röd tråd som handlar om globala content marketing-lösningar som jag tycker är väldigt spännande. Hur kan man effektivt skapa content för många marknader, och hur arbetar man med lokalisering för olika målgrupper. Sedan är det förstås alltid intressant att få aktuella case från stora, amerikanska företag som exempelvis General Electrics”.

Hur känns det att vara nominerade i Content Marketing Awards?
”Det känns fantastiskt bra. Urvalsprocessen är stenhård och vi är nominerade tillsammans med de fem främsta byråerna i världen. Det är ett kvitto på att det vi gör tillsammans med våra kunder är best practice även internationellt.”