Sime, det årliga digitala eventet där publiken betalar 10 800 kronor i biljettpris för att se sponsorernas talespersoner prata för den egna varan på scen på Cikrus i Stockholm, har utvecklats till en tvåsiffrig miljonaffär för grundaren Ola Ahlvarsson.

I år har huvudpartners som Schibsted fyra chefer på scenen och Samsung har tre samt får visa sig på styva 3D-linan genom att visa en tur i ett flyktingläger med VR-glasögon. Även partnern HiQ får ha fyra personer på scen liksom Google och Unionen som byter sponsorskap mot plats på scen.

Under 2014 ökade bolaget bakom Sime omsättningen med 10 procent till 11,1 miljoner kronor.

Rörelseresultatet låg på blygsamma 116 000 kronor (460 000). Bolaget hade inga anställda och betalade inte ut några löner. Kanske Ola Ahlvarsson trösta sig genom att synas mycket på scen.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...