Anna Korsgren och Pauline Högberg är två Stockholmstjejer. De är också två internationella DJs som byggt sina karriärer och profiler med hjälp av sociala medier.

Anna Korsgren, är en av Sveriges mest bokade kvinnliga DJs och har turnerat i både Sverige och utomlands. Hon hamnade i klubbranschen av en ren tillfällighet. När Anna Korsgren studerade på Handelshögskolan i Stockholm började hon arrangera fester i studentkåren och drev även klubb på Stureplan. Snart fick Handels ge vika för musiken och en pr-tjänst på ett skivbolaget Universal. Numera går hon under namnet Anna Cross och livnär sig på skivspelandet.

– Jag använder sociala media för att marknadsföra mig och mitt personliga varumärke, men framför allt för att skapa en relation med de som följer mig. Eftersom det inte finns mycket till gräns mellan mitt yrkesliv och mitt privatliv så är jag väldigt öppen och personlig. Jag räds inte att ta ställning i frågor om feminism, politik, hälsa och miljö, säger Anna Korsgren.

Hon förklarar att det är viktigt för affärerna att ge en mångfacetterad bild av sig själv i sociala medier. Det gäller att visa följare, klubbarrangörer och företag vem hon är för att väcka intresse och underlätta samarbeten. Anna Korsgren har jobbat med varumärken som Carlsberg, Nike och Philips. Dessutom är hon ett stående namn hos The Yacht Week.

– Genom att visa vilka klubbar och fester jag spelar på så får även andra bokare upp ögonen för mig. Samtidigt tycker jag att det är viktigt att visa en annan sida av DJ-livet. Det är inte bara sena nätter och alkohol, det är lika delar möten, administrativt jobb och vardagslunk. 

Hur skapar man relevant material för de olika sociala medierna, finns det några oskrivna regler?
– På Facebook så lägger jag främst upp länkar och bjuder in till event som jag är delaktig i. Bland annat så länkar jag till intervjuer jag gjort, playlists och musikklipp. Facebook är en bra plattform för att nätverka och en stor del av min kommunikation med andra i branschen sker faktiskt där. Dessutom så kan man öppna upp för diskussion och ha en dialog med följare och vänner.

Hon fortsätter:

– Instagram använder jag som en blandning av dagbok och showcase. Jag är väldigt öppen på Instagram och tycker inte om när det blir för pretentiöst. Jag vet att man har mycket att vinna på att lägga upp proffsigt redigerade bilder, fördelaktiga selfies, ha färgteman och en massa hashtags men jag känner inte att jag är den personen. Twitter använder jag inte så ofta, det är betydligt med utbrett i USA och lämpar sig bäst för korta statements, informativa tweets och re-tweets.

Vad finns det för några genvägar för att få spridning?
– Att få andra sidor eller personer att dela ens inlägg eller tagga en är bland de bästa sätten att få nya följare och spridning. Även hashtags fungerar bra så länge som de inte är för generella eller för avancerade. På Facebook kan man sponsra inlägg eller promota sin sida om man vill få större spridning. Det viktigaste är att uppdatera kontinuerligt, hålla kvalitet och ha relevant innehåll.

Anna Korsgren anser att alla företag borde vara närvarande och snabba på att svara i sociala medier. Hon råder också marknadsavdelningar till att hålla koll på samhällstrender och den debatt som förs för att kunna göra relevanta inlägg.

– Det funkar också väldigt bra med humor, är det fyndigt eller roligt så delas det mer. Det är också viktigt att vara tydlig, kort och koncis i sin kommunikation. Vi utsätts för så otroligt mycket intryck nuförtiden, att ingen läser långa texter eller ser långa videos. 

Hur kommer vårt beteende i sociala medier att förändras inom den närmsta tiden?
– Jag tror att kvalitet blir viktigare och viktigare. Jag menar, bara det att det numera finns ”selfie sticks”. Sociala media är här för att stanna, men informationsflödet är så mättat att kvaliteten måste höjas för att man ska sticka ut ur mängden. 

Pauline, Pau, Högberg, jobbar också som DJ. Hon har drivit många framgångsrika klubbar i Stockholm. Dunkelheit och Socker för restaurang F12, Le jazz night hos Le Rouge och Club-909 på Laika, för att nämna några. Hon har även spelat på stora event utomlands i städer som Milano, Paris, Tulum och London. Pauline Högberg har samarbetat med flera varumärken inom modebranschen så som Alpha Industries och IYH, Isabell Yalda Hellysaz, (Lady Gaga har burit hennes design) och Caroline Kummelstedt.

– Sociala medier är a och o i mitt liv. De fungerar både som marknadsföring och kontaktnät, Ikea kontaktade faktiskt mig via Facebook för ett tag sedan, säger Pauline Högberg.

Hon förklarar att sociala medier är nödvändigt för alla som arbetar som frilansare eller konsulter. Det man visar i sina egna kanaler blir en del av CVt och fungerar likt ett digitalt skyltfönster. Det är inte bara vad man själv postar som spelar roll utan även vilket nätverk man har, allt påverkar varumärket.

– Det gäller att vara vaksam med hur man använder Facebook och Instagram. Kontrollera alltid det du postar en extra gång.

Pauline Högberg förklarar att det gäller att anpassa inläggen noga efter det medium man använder. På Facebook måste informationen vara kort och konkret och gärna innehålla tre element: text, bild och en länk. På Instagram är det viktigt att bilden är riktigt bra och att man jobbar med hashtags samt taggar andra varumärken och samarbetspartners.

– På så sätt hjälper man varandra, det underlättar för nya följare att hittar till ditt konto och tvärtom. En oskriven regel är dock att inte posta för ofta och att använda för många irrelevanta hashtags.

Det finns vissa genvägar till att öka spridningen på sociala medier. Det kan till exempel fungera bra att skapa tävlingar med hashtags och tags eller arrangera event.

– Mitt hetaste tips är att involvera ambassadörer med ett önskat nätverk och aktivera dem så att det blir ett buzz kring ditt event, tävling eller sociala nätverks-happening.

Varför är det viktigt för företag att vara aktiva i sociala medier?
– Att skapa en god kontakt med sina kunder och att hålla det man lovar är jätteviktigt. Sociala medier hjälper företag och organisationer komma närmre sina kunder och medlemmar. Där kan de också re-tweeta eller re-insta bilder och kommentarer från sina följare. Det är alltid bra för det lilla egot att smekas samtidigt som de lyfter andras kreativitet eller bra synpunkter.

Hur tror du att utvecklingen av publikens beteenden i sociala medier kommer se ut under 2015?
– Jag tror att företagskonton kommer att bli mer och mer personliga och att det kommer att införas Twitter, Instagram och Facebook på samtliga visitkort. Jag tror även att snigelposten kommer att användas i mycket större grad när det ska bjudas in till något som ska kännas riktigt vip. Det känns alltid mer personligt och exklusivt att få något hem, som mormor skulle säga riktig post som inte är räkningar.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...