The Drum spanar om digital marknadsföring under 2018. GDPR och robotar förväntas ta stor plats.
Inom digital marknadsföring har Google och Facebook dominerat den globala marknaden de senaste åren. Men nu tror the Drum att de två största aktörerna kan få sig en rejäl konkurrent i Amazon vars antal produkt-sökningar är överlägset störst på marknaden.
I maj är det dags för GDPR och The Drum tror att det inledningsvis inte kommer att märkas av innan de första utredningarna börjar slutföras. Det går därmed att förvänta sig att de första stora uppmärksammade fallen kommer att börja synas i höst.
Röststyrning är redan stort. 20 procent av alla sökningar är röststyrda och med framväxten av nya virtuella assistenter kommer öka. The Drum tror att det kommer att förbättra sökmotoroptimeringen där innehållet kommer att vara mer relevant eftersom att de röststyrda förfrågningarna ofta är mer väldefinierade än de skriftliga.
Chattbotar kommer att växa och implementeras i en större utsträckning. Främst för att bidra till bättre kundtjänst och konvertering.
Artificiell intelligens kommer att kunna analysera big data på ett mer effektivt sätt och samtidigt personalisera extern kommunikation till individer i målgruppen för att förbättra konverteringen.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...