SOS Alarm anlitar contentbyrå och influerare för att få slut på felaktiga nödsamtal.

I den nya Youtubserien Glöm inte att komma ihåg, kommer influerarna I just want to be cool, Björn Palmgren, Sofia Halllgren, Yanjaa Wintersoul och Kodjo Akolor medverka för att med hjälp av content få svenska folket att använda sig av nödnumret 112 på korrekt sätt.

Idag är cirka en tredjedel av alla samtal till 112 felaktiga.

– Det kan vara allt från busringningar och rena upplysningsfrågor till icke-akuta polis- eller vårdärenden, förklarar Jenny Friberg, kommunikationsstrateg på SOS Alarm.

Hur kom ni fram till att content var rätt strategi för att nå ut med budskapet?
– Vi har jobbat med redaktionellt innehåll under flera år eftersom vi har en sådan otrolig bank av bra historier från alla fantastiska hjälpinsatser som görs varje dag. Vi hade ett par olika spår som vi funderade på. Antingen skulle vi göra en mer traditionell kampanj eller någonting som kändes aningen modernt. Eftersom vi vill nå lite olika målgrupper för den här satsningen och mäta resultatet effektivt så kändes den här serien som det klart bästa alternativet.

Jenny Friberg berättar vidare:

– Youtube är en ganska outforskad kanal för oss, men när vi bestämde oss för att göra en webbserie så kändes den självklar. Det är lite av ett mål i sig att våga sig på metoder och kanaler som vi inte använt så mycket förut. När vi dessutom fick med I just want to be cool bland deltagarna så blev det många vinster, Youtube är ju deras arena och förhoppningsvis kan vi nå deras målgrupp, säger Jenny Friberg.

SOS Alarm har tillsammans med contentbyrån Spoon (idé och utförande) tagit fram webbserien som kommer i fyra avsnitt. I varje avsnitt ges de medverkade influerarna olika uppdrag av SOS Alarm, som inom sitt expertområde ska fundera ut en lösning på hur man kan lära sig att komma ihåg när man ska ringa 112 och när man istället bör ringa andra nummer.

– Det leder också till konkreta och användbara idéer i vårt arbete framåt: jinglar, sketcher, minnesramsor och visuell kommunikation. Det är en blandning mellan informativt och utbildande innehåll som mixas med roliga och kreativa inslag. Om ytterligare några veckor följer vi upp webbserien här med ett enklare spel där man testa sig själv på vilka nummer som man bör ringa vid olika situationer.

SOS Alarm producerar enbart digitalt content idag.

– Inom content gör vi allt från utbildande insatser kring nödnumret till känsloladdade berättelser om de hjälpsamtal som vi har fått in. Vi har även ett pågående samarbete med Aftonbladets projekt Svenska Hjältar eftersom det ligger vår verksamhet nära.

Jenny Friberg fortsätter:

– Vardagshjältar som räddar liv är väldigt tacksamt innehåll att få arbeta med. På sistone har mycket av vårt redaktionella arbete fokuserat kring terrordådet på Drottninggatan och alla de professionella hjältarna som fanns på plats. Vi gör all från skrivna artiklar på webben till filmer och poddar. I april förra året startade vi upp en inhouse-redaktion på SOS Alarm så vi producerar en hel del eget innehåll, annat lägger vi ut på vår byrå.

Hur har tankarna gått i valet av influerare och programledare?
– Spoon presenterade ett ganska färdigt koncept där de flesta deltagarna redan var intresserade. Kodjo var ett av våra förstahandsval som programledare, det kändes direkt som att han passade oss. Vi är jätteglada över att han tackade ja. Yanjaa kändes ju klockren att ha med, vem passar bättre för en serie om att komma ihåg saker än en minnesmästare? Och kunde det bli bättre än att få ’Fredagsmysets’ skapare till att göra en jingel för oss? I just want to be cool ville få full frihet att göra sin grej, och vi gillar ju att testa grejer så vi sa kör.

Youtubeserien kommer att marknadsföras via SOS Alarms egna kanaler samt även några av deltagarnas egna kanaler.

– Vi har även ett tusental medarbetare som mer än gärna sprider serien i sina kanaler. För oss har det varit viktigt att våra medarbetare känner en stolthet för serien och hittills har vi fått jättefin respons på det vi har visat upp intern.

Hur ska ni mäta resultatet?
– Det kommer att bli svårt att mäta om antalet felringningar går ner eftersom det kan bero på så många komponenter, men helt klart är det något vi kommer att följa. I övrigt kommer vi att mäta våra olika mål som vi har för sociala medier. Vi har en förhoppning om att kunna öka på dessa siffror rejält under perioden som serien marknadsförs.