Jenny Pira är kommunikatör och digitalstrateg på Estrella. Hon hanterar det praktiska med varumärkets sociala medier. Målet är att komma top of mind och även högst i butikshyllorna.
– Vi arbetar aktivt och utgår från målgruppen och våra engagerade följare – självklart med tydlig anknytning till det vi älskar mest av allt: goda snacks som skapar glädje. Innehållet drivs åt att vara relevant, aktuellt och engagerande för att vi ska ta en tydligare position inom smak och gemenskap, säger Jenny Pira och berättar vidare om syftet med varumärkets närvaro i sociala medier.
– Det handlar om att vara nära målgruppen. Vi vill engagera och inspirera i stort och smått. Affärsmässigt handlar det om att ligga top of mind i målgruppen vilket ska göra oss till det självklara valet i snackshyllan.
Estrellas innehållsmix i sociala medier består av tre huvudteman:
– Fira med oss, där vi samlar innehåll som produktsläpp, temadagar, aktuella händelser och nya spel.
– Recept, för mat med snacks men även för det bästa hänget med polarna eller grym kväll.
– Humor, som innefattar mycket av det tagg-vänliga materialet som användarna vill dela, som life hacks, memes, igenkänningshumor och ordvitsar.
Jenny Pira berättar vidare om vilka plattformar Estrella använder:
– Av klassikerna är Facebook och Instagram våra två mest aktiva plattformar. Vi har också Youtube, men det är mer av en vilande kanal för annonsering och bas för våra olika filmer. Instagram har självklart sina fördelar, men Facebook är viktigast.
Varför är den viktigast?
– Facebook är dels det mest aktiva, engagerande mediet med många användare. Det gör det lättare att skapa stor spridning. Men Facebook är också ett verktyg att föra mer personlig dialog med våra konsumenter, dvs. chatta, kommentarer, läsa recensioner, svara på frågor. Det är på Facebook som konsumenten kommer närmast Estrella.
Estrella har 43 000 följare på Facebook, 3800 på Instagram och 1000 prenumeranter på Youtube.
Teamet bakom Estrellas sociala medier består av marknadschefen Sofi Randén som bär det yttersta ansvaret medan Jenny Pira sköter det praktiska arbetet inhouse.
– Jag sköter det praktiska med idéutveckling, koordinering, interaktion, uppföljning och kan tidvis även skapa innehåll.
Estrella samarbetar även med sociala byrån The Amazing Society.
– Det är främst The Amazing Society som tar fram content. Ibland är det jag själv som klipper och klistrar ihop beroende på vad det är. Vi bollar idéer, hur det ska se ut, och bearbeta copy och de producerar riktigt snyggt. På Instagram är det främst jag som producerar inläggen.
Jenny Pira berättar hur Estrella arbetar med befintliga och potentiella kunder på sociala medier:
– För befintliga kunder handlar det om att fortsätta vara deras självklara val och top of mind, genom att bjuda på content som skapar mervärde för dem när de köper våra produkter.
– För potentiella anhängare eller konsumenter så handlar det såklart också om att skapa spridning, synas utanför vår cirkel, och självklart att förmedla att vi har riktigt goda produkter, vilket bidrar till att generera nya Estrellakonsumenter. Det ska se gott ut och kännas lockande, som snacks och som varumärke.
– Pratar vi återförsäljare så försöker vi att inte vara partiska. Vi har ibland samarbeten med återförsäljare som förlanserar produkter. Då kommer vi överens så att informationen ska känns bra för båda parter, material går ut rätt tid och på rätt sätt.
Hur skulle du beskriva er tonalitet i sociala medier?
– Det är viktigt att vår tonalitet alltid är inkluderande, engagerande och tydlig. Varumärket Estrella är rättframt och oväntat, med en skön attityd och en framtoning som känns personlig, äkta och ärlig. Vi vill sprida glädje och kännas som en kompis i gänget, vilket bidrar till en ganska avslappnad och ungdomlig ton. I copyn är vi korta och slagkraftiga, vårt kärnbudskap ska uppfattas i en mening. Emojis har också kommit att bli en vanligare och viktigare del i text för att förmedla ton, speciellt på Instagram där vi är lite mer avslappnade med emojis och slang.
Hur jobbar ni för att skapa och behålla den tonaliteten?
– Vi bearbetar såklart för att det ska vara rakt och tydligt, less is more, men mycket kommer också ganska naturligt. Jag faller själv rätt bra in i målgruppen vad gäller ålder, intressen, språk. Det gör det såklart lättare att hålla den konstant och trovärdig ton rakt igenom.
Hur mäter ni genomslag och resultat i sociala medier?
– Vi tittar främst på räckvidd, engagemang och till viss del interaktionsfrekvens. Följartillväxt är såklart också en viktig faktor som visar om man går i rätt riktning – men i slutändan är det ändå det viktigaste för oss att engagera och inspirera snarare än vanity metrics.
Vilket innehåll är det som skapar störst genomslag i era sociala kanaler?
– Jag vill säga humor, men den gemensamma faktorn är enkla, engagerande idéer. Det kan vara igenkänningsskämt, lifehacks, favoritprodukter och pikar till polare, sånt som ofta speglar gemenskap. Estrella är en del av mångas vardag, och det är produkter som finns med under många roliga stunder och som går att vara kreativ med. Vi utgår ifrån det i många inlägg vilket gör att mottagare dels kan relatera till sitt eget liv men också inspireras. Det skapar genomslag och vi får en mer relevant plats i mottagarnas flöde.
Vilken roll spelar rörlig bild idag på sociala medier?
– Video har varit viktigt ett tag nu och fortsätter att växa. Det premieras i flödet, går att bygga nyfikenhet och berätta historier med på ett helt annat sätt än med stillbild. Det gör det möjligt att komprimera väldigt mycket information och budskap i ett begränsat digitalt utrymme. Det är fullt förståeligt att fler företag inom alla branscher vill publicera video i högre utsträckning.
Jenny Pira berättar vidare:
– Det kräver såklart lite mer planering, men tittaren är också mer fokuserad och spenderar längre tid med varumärket. Vi använder själva rätt mycket video, som minskar den kreativa begränsningen – och i ett medie-klimat där alla slåss om synligheten så är det nog rätt skönt att som användare få stanna upp och chilla en stund till en dipmix-fight eller receptvideo.
Vilka trender på sociala medier anser du är viktiga att haka på?
– Innehållstrender kommer och går hela tiden, och det är klart att vi hoppar på aktuella trender för att kännas relevanta. Humor, sport och gaming är viktiga trender hos vår målgrupp och blir då såklart en naturlig del av vår sociala mediestrategi.
– I slutändan tror jag dock att användarna till mångt och mycket genomskådar många trendkänsliga företag. Oavsett rådande trend så är det viktiga att kommunicera enkelt, smart och med målgruppen i fokus. Vi är öppna för dialog, kreativa med produkten, och har roligt med innehållet – jag tror att det är då det blir bäst.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...