Ash Pournouri är mannen som gjorde pojken Tim Bergling till varumärket och 300-miljonersindustrin Avicii.

Varumärket Avicii omsätter, i form av singlar, album och biljettförsäljning från olika skivbolag och konsertarrangörer världen över, 320 miljoner kronor i bruttoförsäljning. Avicii är en av artisterna i At night management som är ett företag i Ash Pournouris företagsgrupp som kan ha kommit upp i en omsättning på 1 miljard kronor.

Bygget av koncernen och varumärket Avicii är en studie i hur nya mediekanaler och tekniska muskler kan skapa globala framgångar på kort tid. Från en källare på Östermalm i Stockholm, planerades hur Tim Bergling skulle bli varumärket Avicii. Den gamla metoden att skicka demos till skivbolag var liksom död. Det var ingen nackdel.

– Vi fastnade inte i det klassiska systemet med att bygga artister lokalt. Vi började med hela världen.  Vårt första kontrakt var med ett indiebolag i Australien. För 20-30 år sedan hade man nog inte ställt sig på gatorna i Sydney, säger Ash Pournouri, på ett seminarium arrangerat av IVA.

År 2008 upptäckte Ash Pournouri Tim Bergling på en sajt och de började samarbeta. Tajmingen för att dra nytta av nya, framväxande mediekanaler var perfekt.

– Vi hade tur som växlade upp samtidigt som de sociala medierna kom. Då kunde vi ha en dialog i stället för en monolog med fansen. Vi kunde följa vår publik och kunder. Den lyxen vet jag inte om den är alla förunnad.

Idag finns varumärket Avicii i 150 länder. Den globala närvaron gjorde den svenska telejätten Ericsson intresserat av ett samarbete där hela världen skulle vara med och utveckla och marknadsföra en låt. Projektet startade januari 2013.

Enligt Ash Pournouri ska 4 199 artister i 140 länder ha deltagit och lämnat 12 951 bidrag på 12 månader.

At night management anlitar ogärna externa konsulter och bygger det mesta av sin digitala infrastruktur själva.

– Vi gör allt själva och har egna kodare. Vi satsar extremt mycket på vår egen kompetens. Vi är med hela vägen. Vi vill hålla koll. Och vi har tjänat på det. Vi slipper andras välvilja och engagemang och 20-30 år sega processer.

Att marknadsföra musiken i egen regi, skapar också bättre affärer.

– Spotify får ta en del skit för att de betalar för dåligt till artisterna. Men skivbolagen tar tre gånger mer av Spotify än artisterna får.

Här lyfter Ash Pournouri fram Kina som ett bakvänt exempel.

– Nu har vi börjat titta på Kinas som marknad. Där har piratkopiering av musik varit så vanlig att det finns en flik för nedladdning på deras Google, Baidu. Där förväntar sig att allt content på nätet ska vara gratis. Och plötsligt ligger Kina i framkant. Där har artisterna aldrig tjänat pengar på nedladdning utan ser allt musik de gör som promotion av varumärken.

Avicii har idag närmare 19 miljoner likes på Facebook. På frågan vad den viktigaste framgångsfaktorn bakom bygget av varumärket Avicii, tvekar inte Ash Pournouri om svaret.

– Det var att vi kunde ha en dialog med fansen med hjälp av sociala medier.

Genom att ha järnkoll på vad fansen vill ha, har Ash Pournouri, kunnat bygga starka låtar.

– Och blir låtarna stora, har vi byggt ett starkt varumärke som blir trovärdigt och ingen sell out. 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...