Efter ett lyckat stunt med Nike tycks sociala medier-plattformen Snapchat sikta på e-handel.
Snapchats produktchef Peter Sellis berättar för The Drum att det finns potential i att kopplar samman Snapchats augmented reality-kapacitet med e-handel direkt via appen.
Tidigare i mars genomförde Snapchat vad som kan ses som ett experimentiellt e-handelsstunt när företaget i samarbete med Nike erbjöd förhandsköp på skon Air Jordan III för besökare på Nikes NBA All Star Game-efterfest. Enligt The Drum blev det ett lyckat stunt och skorna som såldes via Snapchat-appen och med hjälp av scanning-koder, sålde slut på 23 minuter.
Peter Sellis berättar för The Druum att det finns tankar på att kombinera Snapchats ar-funktioner som World Lenses eller Trial Lenses till att låta potentiella kunder testa produkter i augmented reality innnan de köper produkterna.
Snapchat har hittills varit försiktiga med e-handel och inte kommit lika långt som dess föregångare som Facebook och Instagram. Men nu tycks Snapchat stänga e-handelsgapet till sina konkurrenter.
Enligt The Drum berättar Peter Sellis att Snapchat även jobbar på en egen webbläsarlösning inuti appen som enklare ska kunna koppla företagens Snapchatkonton och dess aktuella erbjudanden till ett faktiskt köp via företagens e-handelsplattformar.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...