Just nu finns det två huvudtrender när det gäller kommunikation. Framförallt bland mediebyråerna finns enorma förhoppningar på automatiserad marknadsföring, eller programmatic, som också kallas. Förenklat handlar det om att i varje steg i kundresan (köpprocessen) förse rätt målgrupp med rätt budskap i rätt tid. Tanken är att det ska bespara konsumenten reklam hen inte är intresserad av och samtidigt i stor skala anordna målgruppsanpassad massmarknadsföring.
Den andra trenden handlar om att konsumenterna ska interagera och ha en dialog med varumärkena. Hittills har varumärken varit avsändare av budskap till konsumenterna. Nu ska konsumenter och varumärken mötas på ett mer jämbördigt sätt.
Jag har tänkt en del kring detta vad gäller våra sociala medier-kanaler, Facebook, Twitter och Instagram. Det lätta är att ordna ett automatiserat flöde ut till kanalerna. Varje artikel vi publicerar kunde vi länka ut automatiskt till i varje fall Facebook och Twitter. Det skulle vara skönt och bespara oss massor med jobb. Å andra sidan, vilka relationer och lojaliteter skapar vi med våra intressenter om vi låter en robot sköta vår del av kommunikationen? Men vi kan ju inte ha ett personligt pågående snack med alla intressenter heller, om vi inte höjer prenumerationspriserna något så ofantligt.
Så vi plitar vidare med något inlägg per dag, för hand, så gott det går, i väntan på att någon dundrar in och pekar med hela handen och berättar hur vi borde göra.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...