Myndigheten sätter en ny digital kommunikationsstrategi ihop med designbyrån Daytona.

Skolverkets arbetar för att vara den självklara myndigheten dit människor vänder sig för att få kunskap, information och stöd om skolan. Därför krävs det av verksamheten att den sprider kunskap om Skolverkets roll och uppdrag i samhället.

Målgruppen består av skolhuvudmän, de kommunförvaltningar som ansvarar för skolan inklusive den politiska ledningen, skolledare, lärare samt föräldrar och elever. I myndighetens kommunikationsmål står det att målgrupperna ska efterfråga, använda och uppleva nytta av Skolverkets kunskaper och information.
 

– Vi har också flera satsningar som vänder sig till andra grupper, till exempel arbetsgivare och branschorganisationer, de behöver vi också nå. Nyanlända är en annan viktig målgrupp. För någon månad sedan lanserade vi en helt ny sajt omsvenskaskolan.se. Den berättar på ett enkelt sätt hur svenska skolan fungerar på sex olika språk, säger Annette Lilliestierna, kommunikationschef för Skolverket.

Hur ser strategin ut för er digitala kommunikation?
Målet med Skolverkets digitala närvaro är att ge alla barn den bästa möjliga utbildningen. Det gör vi genom att stötta våra målgrupper i skolarbetet, svara på deras frågor om skolan och dess regelverk. Vi vill också utveckla lärandet och inspirera till moderna undervisningsmetoder.

Via de olika webbplatser och närvaron i sociala medier ger myndigheten aktuell information, bjuder in till dialog om satsningar, forskning, rapporter och resultat.
 

– De digitala kanalerna är till för att vi ska vara tillgängliga när våra målgrupper behöver oss, helt enkelt.

 

Det har visat sig att webbsidan är i behov av modernisering. Skolverkets huvudsajt skolverket.se har ungefär 25 000 besökare per dag under terminerna. Olika undersökningar tyder på att folk har svårt att hitta på sajten, men när de väl gör det är de nöjda med informationen. Annette Lilliestierna förklarar att Skolverkets målgrupper har förändrats, det är alltfler elever och föräldrar som söker information om skolan. Tanken är att webbsidan ska ge de ett konkret stöd i vardagen.

– Vi håller därför på att ta fram en strategisk handlingsplan för hur vi ska prioritera bland målgrupperna och hur vi kan förbättra deras möjligheter att hitta rätt information i rätt tid. Webbplatsens uppskattade innehåll måste prioriteras tydligare.

Det är designbyrån Daytona som hjälper Skolverket med strategiarbetet inför den planerade moderiniseringen. Webbyrån Winston står för utvecklingen och har nyligen gjort huvudsajten responsiv samt sjösatt den nya webbsidan omsvenskaskolan.se.

Hur jobbar ni med sociala medier?

– Vi ser ett ständigt ökande intresse för våra inlägg och delningar. Lärarna som yrkesgrupp är väldigt aktiva, på Twitter har vi 15 000 följare och på Facebook passerade vi 20 000 gillmarkeringar i januari.

Hon fortsätter:
– Det som diskuteras i de sociala medierna är jätteviktig input för oss. Vi försöker att arbeta med begreppet Skolans år. När betygsättning är aktuellt exempelvis, då delar vi material som handlar om betyg och bedömning. Skolverkets delningar syftar bland annat till att sprida nya stödmaterial till lärare, bjuda in till konferenser, webbinarier och att bjuda in till diskussion kring aktuella skolfrågor.

 

Skolverket har en moderatorgrupp bestående av ett antal kommunikatörer som bevakar och publicerar inlägg i sociala medier enligt ett schema. Myndigheten driver sina huvudkonton och olika temakonton för att belysa särskilda områden som IT-i skolan.

– Kampanjen För det vidare, med syfte att locka fler att bli lärare, har just nu ett stafettkonto på Instagram. Där olika ostar lärare på olika skolor inblickar i sin vardag. 

 

Hur stor är redaktionen för innehållet i digitala kanaler ut?

– Centralt på kommunikationsenheten arbetar 3 personer. På de olika avdelningarna arbetar cirka 15 personer som webbredaktörer.

 

Skolverket mäter effekterna av innehållet i digitala kanaler genom en webbenkät, E-space, som kontinuerligt ligger ute. Den är kopplad till ett analysverktyg, e-bis, som bland annat ger inblick i vilka som letar efter vad och om de hittar vad de söker. Myndigheten bevakar webben via GoogleAnalytics, Facebook och Twitter via de analysverktyg som är kopplade till respektive tjänst.

– Vi följer också intresset för specifika publikationer, webbtexter och filmer som vi publicerar eller delar. Sedan gör vi kvalitativa undersökningar i form av fokusgrupper. Skolverket har besökt elever i och låtit dem testa struktur och användarvänlighet av webbplatser. Det har vi gjort på sajterna utbildningsinfo och väljaskola.se.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...